Michał Maciaszczyk wystąpi piątek w olsztyńskiej Filharmonii (WMF) |
Więcej zdjęć »
Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza w piątek (9.10) na koncert symfoniczny „Brahms, Mozart, Dwořak”. W programie koncertu Uwertura tragiczna op. 81, Sinfonie Concertante Es-dur KV 364/320d oraz Symfonia e - moll op. 95 „Z Nowego Świata”. Przed olsztyńską publicznością, obok Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego wystąpią Michał Maciaszczyk (skrzypce) i Dorota Sroczyńska (altówka).
Wojciech Michniewski (ur. 1947 r.) dyrygent i kompozytor. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie - dyrygenturę pod kierunkiem Stanisława Wisłockiego (dyplom z wyróżnieniem), teorię muzyki (również dyplom z wyróżnieniem) oraz kompozycję u Andrzeja Dobrowolskiego. Wraz z Krzysztofem Knittlem i Elżbietą Sikorą utworzył grupę kompozytorską KEW. Jego utwór Szeptet na 2 soprany, 2 mezzosoprany, 2 alty i kulturystę (1973) zdobył w 1975 nagrodę włoskiego Radia i Telewizji Premio RAI.
Od 1973 do 1978 Wojciech Michniewski związany był z Filharmonią Narodową, początkowo jako dyrygent-asystent, zaś od 1976 jako dyrygent. W 1974 zdobył wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach, w 1977 - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Guido Cantellego w mediolańskim Teatro alla Scalla, w 1978 - brązowy medal na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Ernesta Ansermeta w Genewie. Od 1979 do 1981 był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi, pełniąc równocześnie (do 1983) funkcję kierownika muzycznego sceny współczesnej w Warszawskiej Operze Kameralnej.
W latach 1984-87 był stałym dyrygentem gościnnym Polskiej Orkiestry Kameralnej, pełniąc ważną rolę w jej transformacji w znaną dziś Sinfonię Varsovię, zaś od 1987 do 1991 stał na czele Filharmonii Poznańskiej jako jej dyrektor naczelny i artystyczny. Po 1991 roku, mimo iż otrzymuje od różnych orkiestr propozycje stałej współpracy, dyryguje wyłącznie gościnnie.
Wojciech Michniewski jest dyrygentem bardzo wszechstronnym, prowadzi zarówno koncerty symfoniczne, jak i spektakle operowe, a obok repertuaru klasycznego jest szczególnie ceniony za interpretacje muzyki współczesnej. W 1975 otrzymał „Orfeusza” - nagrodę krytyki za najlepsze wykonanie polskiego utworu na „Warszawskiej Jesieni” (Psychodrama Tadeusza Bairda), w 1987 - nagrodę krytyki na Musikbiennale Berlin. Nadal chętnie współpracuje z czołowymi polskimi zespołami - Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, czy też warszawskim Teatrem Wielkim, gdzie przygotował muzycznie prapremiery oper między innymi: Elżbiety Sikory (Wyrywacz serc, 1995), Roxanny Panufnik (The Music Programme, 2000) i Pawła Mykietyna (Ignorant i szaleniec, 2001).
Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. W 1996 uhonorowany został nagrodą polskiego przemysłu fonograficznego -„Fryderykiem” za płytę z muzyką Witolda Lutosławskiego, nagraną z Krzysztofem Jakowiczem i z orkiestrą Sinfonia Varsovia. W 1999 tę samą nagrodę otrzymała inna jego płyta - galowy koncert Rossiniego z Ewą Podleś, zaś w 2004 nominację do „Fryderyka” uzyskała płyta z jego interpretacjami muzyki Mieczysława Karłowicza i Wojciecha Kilara.
Koncertował w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Południowej. Brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych.
W 2005 roku uhonorowany został Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich za wieloletnie i kreatywne towarzyszenie polskiej muzyce współczesnej. W tym samym roku udekorowany został Srebrnym Medalem „Gloroa Artis - Zasłużony Kulturze”.
Wojciech Michniewski studiował teorię muzyki, dyrygenturę oraz kompozycję. I chociaż studiów kompozytorskich nie skończył, całkiem serio wziął się za komponowanie. W latach 1973-76 współpracował z Krzysztofem Knittlem i Elżbietą Sikorą, tworząc z nimi grupę kompozytorską o nazwie „KEW”. Z tego okresu pochodzi najbardziej znany utwór Michniewskiego, Szeptet, za który w 1975 otrzymał nagrodę Radia i Telewizji Włoskiej - Premio RAI.
Michał Maciaszczyk - urodzony w Opolu, rozpoczął wykształcenie muzyczne w wieku ośmiu lat. Jako 21-letni skrzypek otrzymuje tytuł magistra sztuki z wyróżnieniem za szczególne osiągnięcia artystyczne w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Dalszą edukację kontynuuje w Wiedniu pod opieką prof. Alfreda Staara.
W czasie swej edukacji pracował pod opieką takich sław światowej wiolinistyki, jak: prof. Zakhar Bron, prof. Alfred Staar (Wiener Philharmoniker), prof. Michael Schwalbe ( Konzertmeister Berliner Philharmoniker ) i wielu innych.
Laureat wielu prestiżowych nagród: jak stypendium Wiedeńskich Filharmoników. Koncertmistrz orkiestry pod patronatem Wiedeńskich Filharmoników. W roku 1998 wygrywa konkurs na koncertmistrza Wiedeńskiej Orkiestry Kameralnej, gdzie prowadzi działalność koncertmistrzowską i solistyczną. Od roku 2000 współpracuje z Wiedeńskimi Filharmonikami oraz Orkiestrą Opery Wiedeńskiej ( Staatsoper Wien ).
Michał Maciaszczyk jest koncertmistrzem Wiener Secession Players oraz Das Kammerensemble Wien. Jest również stałym ogniwem awangardowej grupy Wiener Collage przy Wiedeńskim Schönbergcenter zajmującej się „nową” muzyką.
W roku 2002 został członkiem ekskluzywnej orkiestry kameralnej Wiedeńskich Filharmoników TOYOTA MASTER PLAYERS.
Działalność artystyczna obejmuje koncerty solistyczne, kameralne oraz orkiestrowe. Nagrania TV, Radio i CD. W roku 2001 zostaje honorowym członkiem Towarzystwa Muzycznego KOS w Takasaki (Japonia), gdzie prowadzi kursy mistrzowskie.
Dorota Sroczyńska - altowiolistka, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Studia muzyczne ukończyła w 1979 roku w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie UMFC) w Warszawie w klasie altówki prof. Błażeja Sroczyńskiego.
W czasie studiów w PWSM podnosiła swoje umiejętności, biorąc udział w kursach mistrzowskich Kurta Lewina.
Artystka była członkiem Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej kierowanej przez Karola Teutscha.
Od 1978 roku pracuje w orkiestrze Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, a od 1991 roku na stanowisku zastępcy koncertmistrza grupy altówek, grając partie solowe altówki (viola solo).
Artystka jest uznanym muzykiem solistą i kameralistą. Wielokrotnie występowała na estradach polskich filharmonii, m. in. w Katowicach, Białymstoku, Szczecinie. Brała udział w Festiwalu „Mistrzowie Polskiej Wiolinistyki” w Zielonej Górze oraz Festiwalu „Gwiazdy promują” w Jeleniej Górze. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: Agnieszka Duczmal, Jerzy Swoboda, Ryszard Dudek, Sibilla Werner, Tomasz Bugaj, Evgeny Volynskiy. Koncertowała również poza granicami Polski.
Jest znana jako wykonawca prawykonań kompozycji Benedykta Konowalskiego, które w większości są Jej dedykowane.
Od 2000 roku Dorota Sroczyńska współpracuje z triem fortepianowym „Camerata Sambia” w Kaliningradzie.
Obok działalności artystycznej zajmuje się także pedagogiką. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie prowadzi klasę altówki. Uczy również w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego.
Od 2004 roku jest Dyrektorem Artystycznym Warsztatów dla dzieci i młodzieży ze szkół muzycznych w Elblągu.
Początek piątkowego koncertu w Filharmonii o godzinie 19:00.
Z D J Ę C I A