Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w nadchodzący piątek (13.09), o godzinie 19.00, na koncert Inaugurujący II Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Szkoleniową „Trakt głosowy” oraz V Międzynarodowy Mistrzowski Kurs Wokalny z elementami anatomii, fizjologii i higieny głosu w kontekście wykonawczym. Wszystkie wydarzenia można znaleźć pod linkiem www.voicemedarts.com
Wykonawcy:» Jakub Burzyński - dyrygent, słowo
» Hanna Zajączkiewicz - sopran
» Ewelina Sielska-Badurek - mezzosopran
» Zdzisław Madej - tenor
Zespół La Tempesta w składzie:» Katarzyna Białorucka - flet traverso
» Tytus Wojnowicz - obój barokowy
» Leszek Wachnik - fagot barokowy
» Beata Kozyra, Agnieszka Obst-Chwała - skrzypce
» Małgorzata Feldgebel - altówka
» Karolina Szewczykowska - wiolonczela
» Martin Daniel Zorzano - kontrabas
» Patrycja Domagalska-Kałuża - klawesyn
Program:» Johann Adolph Hasse (1699-1783)
» Aria Generoso risvegliati o core (opr. Jakub Burzyński) z opery „Cleofide” (Drezno, 1731)
» Aria Che furia z opery „Siroe” (Bolonia, 1733)
» Aria Quando penso z opery „Leucippo” (Hubertusburg, 1747)
» Aria Quel candido armellino z opery „Marc’Antonio e Cleopatra” (Neapol, 1725)
» Aria Sento in riva z opery „Attalo” (Neapol, 1728)
» Aria Pensa, che l’amor mio z opery „Artaserse” (Wenecja, 1730)
» Aria Cadra fra poco z opery „Didone Abbandonata” (Hubertusburg, 1742)
» Aria Generoso risvegliati o core z opery „Cleofide” (Drezno, 1731)
Johann Adolph Hasse (1G99-1783) postrzegany był w drugiej ćwierci osiemnastego stulecia za największego żyjącego kompozytora. Jego liczne opery seria, pisane w znacznej mierze do librett przyjaciela, legendarnego Metastasia, wykonywane były w całej Europie, między innymi z udziałem własnej żony, znakomitej mezzosopranistki Faustyny Bordoni. Na scenie zaś towarzyszyli jej najwięksi: Farinelli, Carestini, Tesi, Cuzzoni i wielu innych. Stylistycznie twórczość Hassego to muzyka wieńcząca barok i rozpoczynająca epokę galant, z rozbudowanymi ariami da capo i miłymi dla ucha melodiami w skrystalizowanej, nieskomplikowanej harmonice dur-moll. Był to styl na tyle oczywisty, automatyczny i powtarzalny, że sam kompozytor nie podejmował się pamiętać wszystkich swoich napisanych arii. Nie w innowacyjności materiału muzycznego bowiem była wówczas rzecz, a w interpretacji: wielcy śpiewacy nakładali kolejne warstwy na partytury, jakie mieli do dyspozycji. Warstwami tymi były zaś ozdobniki dodawane w da capo oraz ekspresja i piękno niepowtarzalnych głosów, jakimi dysponowali.
Z oczywistych względów tak rozchwytywany kompozytor stale podróżował po całej Europie. Kolejne premiery oper Hassego odbywały się w Neapolu, Wenecji, Bolonii, Wiedniu czy Dreźnie. Do tego ostatniego miasta zjechał na stałe w 1731 roku, ze świeżo poślubioną Faustyną, z okazji premiery opery Cleofide. Otrzymał wówczas tytuł kapelmistrza dworu królewskiego. Tak się składa, że dwór ten był jednocześnie dworem polskim: Hasse pozostawał na służbie obu naszych władców z dynastii Wettynów, Augusta II oraz Augusta III. Z dworem tym odwiedzał Warszawę i inne polskie miasta, część muzyków z jego trupy chroniła się w Warszawie w czasie wojny siedmioletniej (1756-1763). Po śmierci Augusta III (1763) małżeństwo Hasse otrzymało rentę, a pod koniec życia wyjechało do Wenecji.
Owego 1731 roku, na jedno z przedstawień opery „Cleofide”, przybył z Lipska aspirujący do wspomnianego tytułu królewskiego kapelmistrza Johann Sebastian Bach. Zabrał ze sobą swego pierworodnego syna, Wilhelma Friedmanna, by pokazać mu muzyczny wielki świat. Historia szybko zweryfikowała wielkość obu kompozytorów na zdecydowaną korzyść Bacha, lecz wówczas, w Dreźnie, to Hasse był królem świata, i Bach nie zamierzał tego podważać. Johann Adolph zdecydowanie nie zasługuje na zapomnienie, którego doświadczył jeszcze za życia, po 1763 roku. Szczęśliwie jego opery wykonywane są coraz częściej, a potencjał artystyczny i ekspresyjny w nich drzemiący znajduje uznanie coraz większej liczby śpiewaków i słuchaczy. Il Caro Sassone - drogi Saksończyk, jak zaczęto go nazywać we Włoszech po osiedleniu w Dreźnie - obywatel świata, kompozytor polskiego króla, najlepsze lata świetności ma wciąż przed sobą.
Hanna Zajączkiewicz - sopranW roku 2011 ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana. Studiowała również śpiew solowy w Conservatorio Statale di Musica „E.F. Dall’Abaco” w Veronie (Włochy) w klasie prof. Marii Sokolińskiej-Noto. Prowadzi aktywną działalność koncertową prezentując bogatą literaturę pieśniarską, oratoryjno-kantatową oraz operową.
Jest laureatką wielu konkursów wokalnych w kraju i za granicą, między innymi: VIII Konkurs Moniuszkowski „Pieśń wieczorna” w Białymstoku (2007 - wyróżnienie), Regionalny Konkurs Wokalny Hetmanowej Izabeli Branickiej w Białymstoku (2010 - I nagroda oraz Nagroda za osobowość sceniczną), 2° Concorso Internazionale Giovani Musicisti Premio „Antonio Salieri” - Włochy (2011 - II miejsce), 22° Concorso Internazionale per Giovani Musicisti „Città di Barletta” - Włochy (2012 - II miejsce), Australian Concerto & Vocal Competition - Australia (2014 - II miejsce), Alion Baltic International Music Competition - Estonia (2018 - III nagroda), 2° Lunigiana International Music Festival - Włochy (Nagroda główna i Nagroda specjalna Stowarzyszenia Muzycznego A.Gi.Mus.), Music & Stars Awards - International Music Competition - Estonia (2020 - Silver Star Voice Professional), V. Danubia Talents International Music Competition - Węgry (2020 - III nagroda). Ponadto: Rocky Mountain Competition Toronto (Kanada) Spring 2021 - drugie miejsce, Grand Maestro International Music Competition (Kanada), Professional Category - Voice - Platynowy Medal.
W 2017 roku dokonała prawykonania „Symfonii Fatimy” autorstwa H. J. Botora, zaś w 2021 roku jej światowe prawykonanie dzieł J. Krogulskiego zostało zarejestrowane i wydane jako dwuczęściowy album CD „Sacred Music” wydaną przez Acte Préalable. W 2024 ukazała się płyta Wiłkomirski, Slavický, Kosenko - 20th Century Slavic-Songs Pieśni Słowiańskie XX Wieku (DUX)
Czynna uczestniczka kursów mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów, m.in. prof. Jadwigę Rappe, prof. Izabelę Kłosińską, prof. Bożenę Harasimowicz, prof. M. Sokolińską-Noto, prof. Zdzisława Madeja, Johanna Tillego (Finlandia), Olgę Makarinę (Metropolitan Opera, New York), Sahoko Sato Timpone (Metropolitan Opera, New York), Denię Gavazzeni (Teatro alla Scala, Mediolan), Pille Lill (Opera Narodowa w Tallinnie, Estonia)
Współpracuje z Filharmonią Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży oraz Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie.
Łączy dwa zawody - lekarza i muzyka. Jest kierownikiem Katedry i Kliniki Otolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi Collegiu Medicum UWM w Olsztynie. Doktor nauk medycznych, specjalista Otorynolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi, Otolaryngologa Dziecięcy, Audiolog, Foniatra. Jest cenionym wykładowcą łączącym umiejętnie zagadnienia dwóch dyscyplin - sztuki i medycyny. Prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu emisji głosu, śpiewu solowego, otorynolaryngologii oraz autorskiego programu podstaw foniatrii i higieny głosu. Jest inicjatorką i dyrektorką Międzynarodowych Kursów mistrzowskich z elementami anatomii fizjologii i higieny głosu oraz Ogólnopolskiej konferencji „Trakt Głosowy”. We współpracy z prof. dr hab. Zdzisławem Madejem, jest autorką międzyobszarowych badań z zakresu otorynolaryngologii i anatomii głosu ludzkiego oraz badań w zakresie redefinicji podstawowych kryteriów oceny artystycznej głosu ludzkiego.
W październiku 2019 roku uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego sztuki w zakresie sztuk muzycznych a marcu 2020 roku została profesorem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W październiku 2022 roku, na Zamku Królewskim w Warszawie, otrzymała najwyższe odznaczenie Polskiego Towarzystwa Lekarskiego medal GLORIA MEDICINAE.
Ewelina Sielska-Badurek - mezzosopranŚpiewaczka operowa, prezes Stowarzyszenia Rozgłos, a także lekarz o specjalności Audiolog i Foniatra.
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (Wydział Wokalno-Aktorski, klasa prof. Ewy Marciniec, 2008), a następnie podyplomowego Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (2013) oraz Akademii Medycznej w Warszawie (Wydział Lekarski, 2004) i PSM II st. Im. J. Elsnera w Warszawie (Wydział Wokalny, klasa śpiewu Wisławy Ćwiklińskiej, 2004).
Została nagrodzona m.in. Dyplomem Ministra Zdrowia (2014 r.) oraz 9 nagrodami naukowymi, dydaktycznymi i organizacyjnymi Rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, a także nagrodą specjalną Polskiego Towarzystwa Lekarskiego w 2019 roku, a następnie nagrodą Bene Meritus w 2023r. W 2018 r. - stypendystka ZAIKS oraz Naczelnej Izby Lekarskiej. Ponadto w 2019 roku zwyciężczyni polskiej edycji FameLab oraz stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej. W 2023 roku stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach którego popularyzowała twórczość polskich kompozytorek z XIX oraz przełomu XIX i XX wieku.
Uczestniczka licznych Kursów Wokalnych, prowadzonych m.in. przez Paul&’a Esswood’a, Zdzisława Madeja, Pille Lill, Jadwigę Rappe, Ewę Iżykowską. Laureatka II Miejsca Festiwalu Wokalnego im. M. Stankowej w Olsztynie(2004), finalistka Konkursu Złote Głosy Mazowsza (2006).
Koncertowała zarówno w kraju jak i za granicą (m.in. w Filharmonii Podlaskiej, Warszawie - m.in. w Teatrze Capitol, Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, WTM, w Gdańsku - m.in. w Ratuszu Staromiejskim, w Krynicy Górskiej, Dusznikach Zdroju, Busku Zdroju, Lidzbarku Warmińskim, San Francisco - USA, Santa Clara - USA, czy w Kopenhadze - Dania). Regularnie koncertuje m.in. w Pałacu Bielińskich w Otwocku Wielkim.
Jest autorem i współautorem blisko 40 publikacji, głównie o tematyce głosu ludzkiego, a także ponad 80 wykładów na Kongresach i Sympozjach w kraju i za granicą.
Ponadto pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwali: m.in. Międzypokoleniowych Spotkań Muzycznych w Karczewie (trwa VI edycja festiwalu), Opera w Pałacu (trwa III edycja), platformy elektronicznej e-rozgłos, czy Festiwalu Moniuszko w dwóch odsłonach na Mazowszu.
Zdzisław Madej - tenorTenor wykonujący muzykę operową i oratoryjno kantatową, dysponujący głosem lyrico- spinto. Doktor filozofii i teologii, duchowny rzymsko-katolicki. Rektor Kościoła Św. Marcina we Wrocławiu. Duszpasterz Środowisk Twórczych Archidiecezji Wrocławskiej. Kierownik Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. Od roku 2013 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.
W 2013 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka, a w 2020 z rąk prezydenta Andrzeja Dudy otrzymał tytuł profesora. W sezonach artystycznych 2013 - 2019 był solistą gościnnym Opery Wrocławskiej.
Studia rozpoczął w Hochschule für Musik we Freiburgu (Niemcy), w klasie śpiewu solowego prof. Rheginaldo Pinheiro. Po powrocie do kraju kontynuował kształcenie na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, pod kierunkiem prof. Ewy Czermak. Odbył Studia podyplomowe w Hochschule fur Musik und Theater und Medien w Hannoverze, Niemcy, w klasie śpiewu solowego prof. Markusa Schaefera.
Z zespołem Opery Wrocławskiej wykonywał następujące partie: S. Moniuszko - Halka partia Jontka, Straszny Dwór - partia Stefana, G. Orefice - Chopin - partia tytułowa, R. Strauss - Die Frau ohne Schatten - partia cesarza, G. Puccini - Tosca - partia Cavaradossiego, G. Bizet - Les Pecheurs de Perles - partia Nadira, P. Mascagni - Cavaleria rusticana - partia Turiddu. Ma w repertuarze także następujące partie operowe: R. Leoncavallo - I Pagliacci - Canio, W. A. Mozart - Die Zauberflote - Tamino, Die Entführung aus dem Serail - Belmonte, R. Wagner - Parsifal - partia tytułowa, G. Donizetti - L’Elisir d’Amore - Nemorino.
Wykonuje partie solowe w ramach koncertów i festiwali, m. in: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Festiwal Non Sola Scripta, Turniej Tenorów w Szczecinie, Festiwal Silesia Sonat, Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski w Kudowie Zdroju. Współpracuje także z wieloma orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Maestro J. Geiserem, Maestro A. Chorosińskim, Maestro J. Gembalskim. Koncertował w Polsce i za granicą, m. in. w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii i USA.
Oprócz wykonywania muzyki operowej, koncertuje jako śpiewak oratoryjno-kantatowy: partie solowe w następujących oratoriach, J. Haydn Stworzenie świata, (2001 Colmar- Francja, 2004 Wrocław); A. Bruckner Te Deum (2001 Wrocław, 2003 Lyon- Francja); G. Puccini Messa di gloria (2003 Szczecin, 2006 Francja - Lyon, Strasburg); W. A. Mozart - Requiem (2002 Freiburg - Niemcy), A. Ramirez - Missa Criolla (2010 Wrocław).
W repertuarze ma następujące partie oratoryjno-kantatowe:
J. S. Bach: „Matthäuspassion” (Ewangelista, Arie), „Johanness-Passion” (Ewangelista, Arie), „Weihnachtsoratorium”, „Magnificat”, „h-moll Messe”, „Die Kantaten”; L. van Beethoven: „IX Symphonie”, „Missa Solennis”, „Missa C-dur op. 86”; A. Bruckner: „Te Deum”; A. Dvorak: „Stabat Mater”, „Requiem”; G. F. Haendel: „Acis und Galatea”, „Messiah”, „Dixit Dominus”; J. Haydn: „Die Schöpfung”, „Die Jahreszeiten”, „Missa Sanctae Caeciliae”, „Nelson-messe”; W. Kilar: „Missa pro pace”; G. Mahler: „Das Lied von der Erde”; F. Mendelssohn-Bartholdy: „Paulus”, „Elias”; S. Moniuszko: „Litania Ostrobramska”, „Msza Des-dur”; W. A. Mozart: „Missa brevis B-dur”, „Requiem”, „Krönungsmesse”, „Arie Koncertowe”, „Messe c-moll”; G. Puccini: „Messa di Gloria”; A. Ramirez: „Missa Criolla”; G. Verdi: „Messa di Requiem”.
Ma również w repertuarze pieśni takich kompozytorów jak: L. van Beethoven („An die ferne Geliebte”), J. Brahms, F. Chopin, S. Moniuszko, W. A. Mozart, F. Schubert („Die schöne Müllerin”, „Schwanengesang”, „Winterreise”), R. Schumann („Dichterliebe”), P. I. Tschaikowsky.
W 2021 odznaczony Brązowym Medalem Gloria Artis.
Od 2020 roku współpracuje z Katerą Otolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi współtworząc Samodzielną Interdyscyplinarnego Pracownie Badań nad Głosem UWM w Olsztynie zajmującego się aspektami anatomiczno-fizjologiczno-czynnościowymi głosu ludzkiego.
Wraz z dr hab. Hanną Zajączkiewicz prof. UWM jest inicjatorem międzyobszarowych badań nad fizjologią i anatomią głosu ludzkiego oraz badań w zakresie redefinicji podstawowych kryteriów oceny artystycznej głosu ludzkiego. Jest współorganizatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Warmińsko-Mazurskiego Mistrzowskiego Kursu Wokalnego z elementami anatomii, fizjologii i higieny głosu, z praktycznym zastosowaniem w kontekście wykonawczym oraz Ogólnopolskiej Konferencji „Trakt Głosowy”.
Zespół La TempestaJeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, założony w 1998 roku w Warszawie przez swego kierownika artystycznego, Jakuba Burzyńskiego. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu w nurcie wykonawstwa historycznie poinformowanego. Ma w repertuarze m.in. dzieła Josquina (Missa Pange Lingua), Palestriny (Missa Papae Marcelli), Monteverdiego (Selva Morale), Schütza (Weihnachts-Historie, Musikalische Exequien), Carissimiego (Historia di Jephte), Stradelli (Lo Schiavo liberato), Vivaldiego (Gloria, Stabat Mater, motety solowe), Bacha (Magnificat, Pasja wg św. Jana, kantaty), Haendla (Mesjasz) czy Haydna (Msza nelsońska). Zespół występuje w głównych salach koncertowych oraz na festiwalach w kraju i za granicą (Roma Festival Barocco, Internationales H.I.F. Biber Festival Wien, Tage für Alte Musik Berlin i in.). Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie podczas wystawienia The Fairy Queen Purcella w reżyserii Michała Znanieckiego. Dokonał kilkunastu nagrań CD, w tym serię albumów poświęconych muzyce archiwum klasztoru na Jasnej Górze. Jest gospodarzem festiwalu Barok w Radości w Warszawie, bierze udział w cyklu wykonań wszystkich kantat J.S. Bacha na Uniwersytecie Warszawskim.
Zapraszamy!