Rok temu, na inaugurację regionalnych obchodów Roku Mikołaja Kopernika, Muzeum Warmii i Mazur zorganizowało inscenizację ataku Krzyżaków na olsztyński zamek, który miał miejsce 26 stycznia 1521 roku. Frekwencyjny sukces tego wydarzenia skłonił muzealników do zorganizowania podobnej inscenizacji również w tym roku. Rozpocznie się ona w najbliższą sobotę (27.01) o godz. 11:00, na ul. Zamkowej. Tego też dnia zaprezentowane zostaną gra o Koperniku, aplikacja mobilna i film animowany - efekty realizacji projektu „Mikołaj Kopernik na zamku w Olsztynie i jego tablica astronomiczna - dostosowanie Muzeum Warmii i Mazur do utrzymania dotychczasowej i prowadzenia nowoczesnej działalności kulturalnej”.
Celem sobotnich wydarzeń jest przybliżenie odbiorcom historii oblężenia Olsztyna przez Krzyżaków oraz postaci Mikołaja Kopernika. Wydarzenie kierowane jest do mieszkańców Warmii i Mazur oraz turystów odwiedzających muzeum, a także do sympatyków eventów rekonstrukcyjnych z całej Polski.
Atak zaciężnych wojsk krzyżackich na Olsztyn był epizodem z okresu wojny polsko-krzyżackiej, prowadzonej w latach 1519-1521. Albrecht Hohenzollern, wielki mistrz zakonu krzyżackiego, umiejętnie wmieszał swoje interesy w orbitę polityki prowadzonej przez dwory cesarski, polski, moskiewski i papieski. A po środku tego wszystkiego była Warmia, biskupstwo w obrębie ziem polskich, gdzie jednym z kanoników był Mikołaj Kopernik, którego dobry los w tym czasie rzucił do Olsztyna.
Tę wojnę prowadzono w stylu europejskim, na który Albrecht Hohenzollern napatrzył się towarzysząc Cesarzowi Maksymilianowi I w jego zbrojnej wyprawie do Italii. Oddziały zaciężnych prowadziły podjazdy, usiłując zdobyć kolejne bastiony przeciwnika, zajmując jak najlepsze pozycje do kolejnych wypadów. W realiach jesieni 1520 roku wyglądało to następująco. W połowie października zaciężni krzyżaccy wtargnęli na obszar środkowej Warmii i od 19 października oblegali Lidzbark Warmiński. Wielki mistrz Albrecht, w trakcie oblężenia Lidzbarka, wydzielił oddział trzech rot piechoty, kawalerii oraz artylerii do zdobycia Dobrego Miasta. W mieście broniła się załoga 200 zaciężnych polskich i czeskich, a obroną kolegiaty dowodził kanonik Fabian Emerich. Podczas szturmu i strzelaniny zginęło 70 zaciężnych krzyżackich, a ich dowódca rotmistrz Zygmunt von Sichau został postrzelony kulą w nogę i po ośmiu dniach zmarł. Drugi szturm zakończył się sukcesem. Orneta poddała się po ośmiu dniach oblężenia.
W tej sytuacji Mikołaj Kopernik i kanonicy zebrani w olsztyńskim zamku wystosowali do króla polskiego list, w którym prosili go o pomoc. Kopernik od grudnia 1520 roku zabiegał o doposażenie olsztyńskiego zamku w hakownice.
26 stycznia 1521 roku oddział krzyżackich zaciężnych wybrał się w okolice Olsztyna, by odbić stado bydła zagarnięte uprzednio przez polskich zaciężnych pod Dobrym Miastem. Pod Olsztynem Krzyżacy rozbili polski oddział i natychmiast „idąc za ciosem” wybili jedną z furt fortyfikacji miejskich. Do zdobycia miasta zabrakło im sprzętu oblężniczego. Wilhelm von Schaumburg odgrażał się, że jak tylko dostanie hakownice, proch i puszkarza, to odniesie sukces. Do drugiego szturmu już nie doszło.
W lutym Mikołaj Kopernik otrzymał upragnione hakownice. Wkrótce rozpoczęły się rokowania pokojowe. W 1525 roku Albrecht Hohenzollern złożył w Krakowie uroczysty hołd królowi polskiemu.
W projekcie „Mikołaj Kopernik na zamku w Olsztynie i jego tablica astronomiczna - dostosowanie Muzeum Warmii i Mazur do utrzymania dotychczasowej i prowadzenia nowoczesnej działalności kulturalnej”, powstały gra o Koperniku, specjalna aplikacja mobilna oraz film animowany. Projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 i współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Gra wprowadzi graczy do realiów olsztyńskiego zamku, kiedy jego mieszkańcem był Mikołaj Kopernik. Uczestnikom gry zaproponowana będzie rozgrywka w trybie FPP (First Person Perspective), łącząc elementy grafiki 3D (animacje i prezentacja wnętrz zamku) oraz 2D w przypadku rozwiązywania zagadek w misjach. Misje w grze mają rozwijać kompetencje: myślenia logicznego, kojarzenia faktów, matematyczne, geograficzne, fizyczne ze szczególnym uwzględnieniem astronomii oraz poszerzać wiedzę historyczną dotyczącą wydarzeń z życia Mikołaja Kopernika w okresie jego pobytu w Olsztynie. Gracze pomogą Kopernikowi m.in. w pracy przy tablicy astronomicznej (jedyny oryginalny przyrząd astronomiczny Kopernika zachowany do naszych czasów), przy pisaniu jego dzieła „De Revolutionibus...”, prowadzeniu akcji osadniczej, czy przygotowaniu zamku do obrony w czasie wojny polsko-krzyżackiej.
Gra będzie bezpłatna i działać w środowisku przeglądarki internetowej z możliwością obsługi graczy korzystających z różnych systemów operacyjnych.
Kolejny produkt opracowany w ramach tego projektu to aplikacja mobilna „Olsztyński zamek w czasach Kopernika”, która wykorzystując technologię „rozszerzonej rzeczywistości” (Augmented Reality) opartą o detekcję markera, pozwali użytkownikowi na obejrzenie treści w formie animowanej scenki 3D. Aplikacja będzie również stanowić przewodnik po wybranych miejscach związanych z życiem Mikołaja Kopernika w olsztyńskim zamku.
Aplikacja będzie bezpłatna i będzie z niej można korzystać zwiedzając olsztyński zamek, a użytkownik dzięki niej zobaczy, jak przed wiekami wyglądało życie w zamku zarządzanym przez Mikołaja Kopernika.
Trzeci element projektu to film animowany przygotowany w technologii Full CG, który będzie wyświetlany pod tablicą astronomiczną w olsztyńskim zamku i będzie także dostępny w mediach internetowych. Będzie on opowiadał o tym, jak doszło do powstania tablicy astronomicznej oraz rozpoczęcia pracy nad dziełem życia Mikołaja Kopernika - „De Revolutionibus....”.
Partnerem w tych działaniach jest firma Chronospace, która realizowała podobne projekty m.in. dla Instytutu Pamięci Narodowej, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Muzeum Czartoryskich w Puławach, Zamku w Baranowie Sandomierskim, prywatnych firm w zakresie symulatorów szkoleniowych w technologii VR.
Projekt Muzeum Warmii i Mazur to nie tylko działania oparte o najnowsze technologie, ale także doposażenie Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w sprzęt, który sprawi, że turyści i uczestnicy wydarzeń kulturalnych będą czuli się lepiej w przestrzeni olsztyńskiego zamku.