Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (12.01) o godzinie 19.00 na koncert symfoniczny.
Wystąpią:» Norbert Twórczyński - dyrygent
» Karolina Nowotczyńska - skrzypce
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
» Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna Filharmonii - Janusz Ciepliński
Program:» Aleksander Tansman - muzyka do baletu Bric à brac
» Astor Piazzolla - Las Cuatro Estaciones Porteñas (oprac. Leonid Diesiatnikow)
W karnawale lubimy muzykę, która porywa swoją żywiołowością. Okazja do wysłuchania takich właśnie utworów, czerpiących wprost w gatunków muzyki popularnej, nadarzy się już 12 stycznia. W Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zabrzmią wtedy mistrzowskie dzieła nawiązujące do jazzu i tanga.
Urodzony w Łodzi Aleksander Tansman (1897-1986) był w swoim czasie jednym z najpopularniejszych kompozytorów na świecie. Nic dziwnego, że jego muzyką zachwycił się sam George Gershwin. Podobnie jak u amerykańskiego mistrza, wiele utworów Tansmana mocno nawiązuje do jazzu, m.in. muzyka do baletu Bric à brac z 1935 roku. Jego akcja rozgrywa się na Porte de Clignancourt, paryskim pchlim targu, gdzie wśród rozmaitych antyków, błyskotek, świecidełek i przedmiotów codziennego użytku zawieruszyły się skrzypce. I to nie byle jakie, bo pochodzące z warsztatu samego Stradivariego. Zauważa je niespełniony wirtuoz, który błaga sprzedawcę, by ten pozwolił mu zagrać choć kilka dźwięków. Gdy tylko zaczyna grać, szary świat zmienia się w prawdziwie magiczne miejsce... Tansman z podziwu godną zręcznością łączy w muzyce do Bric à brac fragmenty szlagierów i standardów jazzowych z brzmieniem big-bandu i rasowej orkiestry symfonicznej. Mistrzowska żonglerka stylami i nastrojami sprawia, że tego blisko 40-minutowego utworu słucha się wyśmienicie nawet w wersji koncertowej.
Cuatro estaciónes porteñas (dosłownie: Cztery pory roku w mieście portowym czyli Buenos Aires) to jeden z najpopularniejszych cykli Astora Piazzolli, skomponowany pod koniec lat 60. i wydanych na tak samo zatytułowanej płycie w 1970 roku. Cztery jednoczęściowe kompozycje przeznaczone zostały na Quinteto tango nuevo - zespół, z którym słynny Piazzolla wypracował najlepsze, najbardziej rozpoznawalne dla siebie brzmienie. Oprócz bandoneonu tworzyły go: skrzypce, fortepian, gitara elektryczna i kontrabas. Pory roku nie są muzyką programową tak jak słynny cykl Vivaldiego. To raczej muzyka inspirowana życiem w Buenos Aires i jego mieszkańcami, głównie emigrantami z Włoch, Hiszpanii, Europy Wschodniej. Jak napisał Christian Danowicz, polsko-argentyński skrzypek, „jest to muzyka opowiadająca o tłocznych ulicach, kawiarniach, ciężkim i wilgotnym klimacie, o elegancji starej Europy i o nostalgii do tego kontynentu, który większość mieszkańców Buenos musiało kiedyś opuścić. Nawet jeśli muzyka Piazzolli sama nie jest tangiem, jest to muzyka o tangu”. Co ważne, Piazzolla w kilku miejscach wplótł cytaty z Vivaldiego, ale zgodnie z odwrotnym występowaniem pór roku na półkuli południowej i północnej, cytaty z Zimy Vivaldiego znalazły się w Lecie Piazzolli. Dość trudno je usłyszeć, bo nie są to całe frazy - raczej krótkie motywy, wplecione niemal niezauważalnie w oryginalną muzykę.
Czy muzyka Piazzolli to tango? Różne są na ten temat zdania. Wielu jego rodaków buntowało się przeciwko tej twórczości: po niejednym koncercie Piazzolli na ulicach Buenos Aires dochodziło do bójek między zwolennikami i krytykami kompozytora i jego tango nuevo. Na zarzut, że nie gra tanga, zwykle odpowiadał: „W porządku, można mówić, że to nie tango, ale nie można powiedzieć, że to nie jest Argentyna”. Zrozumienie Piazzolla znajdował częściej w Europie niż w rodzinnym kraju. Od wielu lat jego muzyka jest również bardzo hołubiona w Polsce. Tango czy nie, ta muzyka porywa, a to przecież najważniejsze.
Norbert Twórczyński - dyrygentDyrygent, doktor sztuk muzycznych, od sezonu artystycznego 2022/2023 kierownik orkiestry w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Wcześniej pełnił funkcję asystenta dyrygenta w dwu największych instytucjach muzycznych Szczecina: Operze na Zamku (2012-2016) oraz w Filharmonii im. M. Karłowicza (2017-2021). Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyrygentura symfoniczna i operowa) oraz Akademii Sztuki w Szczecinie (edukacja muzyczna - specjalność: dyrygentura chóralna). Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem. Laureat nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dyrygował orkiestrami Filharmonii w Szczecinie, Opery na Zamku, NFM Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Opolskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Kameralną Lwowskich Wirtuozów, a także Orkiestrą Symfoniczną Miasta Kowna. Poprowadził prawykonania utworów Piotra Klimka, Artura Cieślaka, Mateusza Ryczka, Krystiana Skubały oraz Pawła Łukaszewskiego, którego VIII Symfonia „Hymny Banganarti” została po raz pierwszy zaprezentowana w ramach 57. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.
Norbert Twórczyński dokonał kilku nagrań dla Filharmonii w Szczecinie; na swoim koncie ma również współpracę z wydawnictwem Acte Préalable (oratorium Niepodległa autorstwa Artura Cieślaka, 2021). Współpracował z wieloma znamienitymi artystami m.in. Jakubem Jakowiczem, Leszkiem Możdżerem, Stacey Kent, Januszem Wawrowskim, Jarosławem Brękiem, Pawłem Steczkiem oraz Rolandem Szentpali.
Norbert Twórczyński z powodzeniem łączy działalność artystyczną z dydaktyczną jako adiunkt w Akademii Sztuki w Szczecinie. Artysta reprezentowany jest przez agencję SONORA.
Karolina Nowotczyńska - skrzypceNaukę gry na skrzypcach rozpoczęła w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu u Hanny Berezy. W roku 2015 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Krystyny Jureckiej, a także Richard Wagner Conservatory w Wiedniu, w klasie prof. Igora Petrushevskiego. W 2021 roku ukończyła zaś studia doktoranckie w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki, otrzymując tytuł doktora sztuki.
Karolina Nowotczyńska ma na swoim koncie szereg nagród w prestiżowych konkursach międzynarodowych, m.in. I miejsce oraz wszystkie nagrody specjalne w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Osace (Japonia, 2016), I miejsce w Międzynarodowym Konkursie w Padwie (2014), I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. J. Brahmsa w Gdańsku (2015), a także I miejsce w konkursie Classic Pure Vienna w Wiedniu (2018). Artystka prowadzi również aktywną działalność koncertową. Wielokrotnie występowała w wielu krajach Europy i poza nią. Jako solistka zadebiutowała na koncercie najlepszych dyplomantów 2015 roku, wraz z orkiestrą Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W swoim dorobku ma także występy z Filharmonią Śląską, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Sinfonią Iuventus, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot czy Filharmonią Sinfonia Baltica. Współpracowała z uznanymi osobowościami muzycznymi, takimi jak: Marek Moś, Szymon Nehring, Josè Maria Florêncio, Krzysztof Herdzin, Leszek Możdżer, Marcin Zdunik, Jakub Jakowicz, Peter Csaba, Jakub Chrenowicz, Alexander Humala czy Michał Dworzyński. Brała udział w wielu kursach muzycznych na całym świecie, m.in. w Kanadzie (Morningside Music Bridge, Calgary, 2010), a swoje umiejętności doskonaliła u najlepszych artystów, takich jak: Maxim Vengerov, Wanda Wiłkomirska, Robert Kabara, Zakhar Bron, Pavel Vernikov, Alexander Sitkovetsky czy Bartłomiej Nizioł.
Skrzypaczka angażuje się także pedagogicznie. W uznaniu swoich osiągnięć została zaproszona do prowadzenia kursów mistrzowskich w Teheranie i Tebriz (Iran, 2017). Została także wyróżniona licznymi nagrodami, takimi jak: Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), doroczna nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w dziedzinie kultury (2019) czy Stypendium Kulturalne Prezydenta miasta Elbląga (2013-2017). Do ważnych osiągnięć Karoliny Nowotczyńskiej należy także udział i prowadzenie orkiestry Santander Festiwal (2017), gdzie została wybrana spośród ponad 400 uczestników. Rok 2019 przyniósł jej rolę w spektaklu Thaïs w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, a także udział w Festiwalu Mozartowskim w Warszawie oraz Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, gdzie wystąpiła wraz z Marcinem Zdunikiem. Od roku 2013 jest koncertmistrzem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, a od roku 2019 także dyrektorem tej instytucji. W 2019 roku wydała swoją debiutancką płytę wraz z Łukaszem Chrzęszczykiem, zawierającą utwory na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, a w 2021 - pierwszą w historii płytę zawierającą Symfonię koncertującą Mozarta w opracowaniu Marcina Zdunika na skrzypce i wiolonczelę.
Jako dyrektor EOK Karolina Nowotczyńska organizuje szereg nowych projektów, a także wspiera młodych artystów. Jej najbardziej wartościowym autorskim projektem jest Elbląg Music Masterclass - największe warsztaty dla młodych artystów w północnej Polsce. Oprócz kursów, przedsięwzięcia zakłada również międzynarodowy konkurs oraz festiwal z serią koncertów.
Zapraszamy!