Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (22.04), o godzinie 19.00, na Koncert we współpracy z X Ogólnopolskim Konkursem Wokalnym w Mławie.
Wystąpią:
» Piotr Sułkowski - dyrygent
» Soliści: finaliści Konkursu Wokalnego Mława 2022
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.
Tradycyjnie już na scenie filharmonii wystąpią finaliści i laureaci X Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Mława 2022. Cieszący się wielkim zainteresowaniem konkurs jest organizowany w przez Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. Andrzeja Krzanowskiego w Mławie. Dla wielu młodych śpiewaków koncert w filharmonii będzie pierwszą okazją do zaprezentowania się publiczności z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej.
Śpiew jest jedną z najstarszych form sztuki, uprawianych przez człowieka od zarania dziejów. W dawnych czasach nie był zastrzeżony dla artystów - wręcz przeciwnie, towarzyszył egzystencji człowieka od narodzin aż po grób, śpiewali wszyscy członkowie zbiorowości. W kulturze ludowej, żywej jeszcze w niektórych społecznościach, pieśni obrzędowe znaczyły każdy etap mijającego roku - istniały pieśni męskie, kobiece, przeznaczone dla panien i mężatek. Jednym z najstarszych rodzajów europejskiego śpiewu są joiki - archaiczne pieśni Saamów, związane z obrzędowością szamanistyczną. Naśladujące głosy zwierząt, portretujące różne istoty i zjawiska przyrodnicze, te pierwotne pieśni, spokrewnione zresztą ze śpiewami rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej, mogą się wydawać tak dalekie jak to tylko możliwe pieśniom Schuberta i Moniuszki, ariom Mozarta czy Pucciniego. A jednak wszystkie one pochodzą z tego samego źródła, wykonywane są przez ten sam, najbardziej niesamowity na świecie „instrument”, którym obdarzony jest niemal każdy z nas: ludzki głos.
Podobno Polacy są nacją wyjątkowo mało rozśpiewaną w porównaniu z sąsiadami zza miedzy z jednej, a kuzynami z Ameryki z drugiej strony. Ileż to razy oglądaliśmy z zazdrością w filmach sceny (wcale nie daleko odbiegające od rzeczywistości), w których Rosjanie podczas spotkania towarzyskiego zaczynają śpiewać na głosy, a amerykańscy gimnazjaliści na zakończenie semestru przygotowują musical. W Polsce wciąż jedno i drugie jest rzadkością. Wiele osób zraziło się do śpiewu już na etapie edukacji muzycznej w szkole - często bardzo źle, destrukcyjnie poprowadzonej. Wielu usłyszało, że „nie ma głosu” i że do opery dostanie się tylko wtedy, gdy kupi bilet. A to nieprawda. Każdy ma swój własny, unikatowy głos - dziś już wiadomo, że zarówno słuchanie śpiewu, jak i samo śpiewanie, ma bezcenne właściwości terapeutyczne. Sandra Trehub, kanadyjska psycholożka, badaczka wpływu muzyki na niemowlęta i starsze dzieci, podkreśla, że śpiewanie dzieciom kołysanek oraz piosenek związanych z zabawą jest obecne w każdej kulturze świata. „Nic nie zastąpi żywego śpiewania, barwy głosu rodzica, ciepła zawartego w śpiewie, kontaktu twarzą w twarz, nawet jeśli się trochę fałszuje! Wtedy rodzą się pieśni bliskości i bezpieczeństwa, takie intymne hymny - nawet gdy usłyszymy je w dorosłym życiu, w trudnych chwilach przywołają szczęśliwe wspomnienia dające siłę” - przypomina profesor Trehub. Śpiewajmy więc jak najwięcej, swoim dzieciom, roślinom, psom, albo po prostu dla przyjemności. Może nigdy nie osiągniemy takiego poziomu, jak znakomici młodzi laureaci VIII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Mławie, ale przecież, jak mówi poeta, „śpiewać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej”. Młodym śpiewaczkom i śpiewakom życzyć należy, aby śpiew zawsze pozostał dla nich nie tylko wyuczonym zawodem czy przedmiotem rywalizacji, lecz przede wszystkim przyjemnością i czynnością magiczną.
Zapraszamy! Bilety w cenie: 40 | 30 zł do nabycia na stronie www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl, a także w kasie biletowej filharmonii czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-17.00 oraz godzinę przed koncertem.