Najnowsza płyta olsztyńskich filharmoników z oratorium „Powrót syna marnotrawnego” autorstwa patrona Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej Feliksa Nowowiejskiego otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Fryderyk 2022 w kategorii Album roku - muzyka oratoryjna i operowa. Decyzja jurorów o przyznaniu nagród ogłoszona zostanie w piątek (22.04) w Operze na Zamku w Szczecinie. Uroczystą galę uświetnią występy najwybitniejszych solistów i zespołów.
Płyta z oratorium „Powrót syna marnotrawnego” to kolejne już na koncie olsztyńskiej orkiestry nagranie dzieła Feliksa Nowowiejskiego. Wykonawcy oratorium są: Agnieszka Rehlis, Arnold Rutkowski, Łukasz Konieczny, Marek Pawełek, Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Orkiestra Symfoniczna Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego. Dźwięk wyreżyserowali Małgorzata Polańska, Marcin Guz i Lech Tołwiński. Wydawcą płyty jest DUX Recording Producers
Utwory kompozytora, organisty, dyrygenta i organizatora życia muzycznego Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946), należą dziś do stosunkowo rzadko wykonywanych, przez co mało znanych szerszemu odbiorcy. Związany z Poznaniem kompozytor słynnej „Roty”, wśród zróżnicowanych gatunkowo, odznaczających się wysoką sprawnością warsztatu twórczego utworów, pozostawił po sobie także wyjątkowe Oratorium na głosy solowe, chór, orkiestrę i organy op. 3 do libretta Theobalda Rehbauma.
Dzieło „Die Heimkehr des Verlorenen Sohnes” („Powrót syna marnotrawnego”) powstało w 1901 roku, podczas berlińskich studiów Nowowiejskiego pod kierunkiem znakomitego kompozytora i dyrygenta Maxa Brucha. Światowe prawykonanie utworu odbyło się dopiero w 1993 roku (sam kompozytor nigdy nie usłyszał całego dzieła) i od tego czasu jedno z pierwszych oratoriów polskiej muzyki nie było wykonywane.
Dzięki wytwórni DUX, pod koniec 2021 roku, zapis koncertu oratoryjnego „Powrót syna marnotrawnego” w oryginalnej wersji językowej, trafił do melomanów pod postacią wydanej w kartonowym pudełku płyty nagranej przez Orkiestrę Symfoniczną Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego, Marka Pawełka (organy), Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, oraz troje znakomitych śpiewaków: uważaną za jedną z najwybitniejszych mezzosopranistek swojego pokolenia Agnieszkę Rehlis, jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich tenorów Arnolda Rutkowskiego i wielokrotnie nagradzanego łódzkiego basa Łukasza Koniecznego.
Oratorium Nowowiejskiego, w którym odnajdziemy wpływy takich kompozytorów jak wspomniany wcześniej Bruch, Wagner, Berlioz czy Dvořák, nie ma typowej dla gatunku faktury: nie znajdziemy tu recytatywów czy dialogów. W muzyce urzeka natomiast bogata, pełna zmysłowości instrumentacja. Brzmienie orkiestry rozszerzone jest o organy, bardzo rozbudowany zestaw perkusyjny, lirę, dzwonki, czelestę, harfę i organy. Zabieg ten pozwolił poprzez obrazową instrumentację uwypuklić cechy trzech postaci tej fascynującej opowieści: Ojca, Matki i tytułowego Syna. Akordy fagotów i kontrafagotu, smyczki i organy jednoznacznie odnoszą się do postaci Ojca, którego partie śpiewa basem Łukasz Konieczny. Z kolei wiolonczele i altówki odzwierciedlają melancholię Syna (Arnold Rutkowski - tenor).
Wszystkie głosy w poszczególnych częściach dzieła wypowiadają się pojedynczo, by spotkać się dopiero w finale. Wspaniale słucha się tej niezwykłej, malowanej muzyką opowieści. To doskonała okazja do sięgnięcia po dorobek Nowowiejskiego, przypomnienia jego różnorodnej twórczości, oraz dostrzeżenia ponadczasowych wartości pozostawionej przez kompozytora muzyki.
Album znajduje się w sprzedaży od 10 grudnia 2021. Można go nabyć m.in. w kasie biletowej olsztyńskiej filharmonii.