Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza w piątek (25.02), o godzinie 19.00, na koncert „Pod chorwackim niebem – Zakończenie karnawału”.
Wystąpią:» Filip Pavišić (Chorwacja) - dyrygent
» Viktorija Đurđek (Chorwacja) - sopran
» Adam Sobierajski - tenor
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.
W programie arie i duety z oper i operetek m.in. Pucciniego, Verdiego, Offenbacha, Straussa i Gounoda.
Bilety w cenie: 45 | 60 zł do nabycia na stronie www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl oraz w kasie biletowej filharmonii czynnej pon.-pt. w godzinach 10.00-17.00 oraz na godzinę przed każdym wydarzeniem.
Czy emocje przeżywane podczas oglądania sportowych zmagań można porównywać z tymi, których doznajemy, słuchając arii operowych? Jak najbardziej, zwłaszcza jeśli chodzi o najbardziej karkołomne, wirtuozowskie numery, które dają śpiewakom pole do popisu. Na polsko-chorwackim koncercie będziemy mieć okazję pokibicować to „współzawodniczącej”, to zgodnie współśpiewającej parze wykonawców. Nie można oczywiście zapominać o całej drużynie muzyków orkiestrowych.
Nawiązaniem do olimpijskich zmagań będzie napisana na igrzyska olimpijskie w Barcelonie w 1992 roku piosenka Andrew Lloyd-Webbera Amigos para siempre. Warto przypomnieć, że było to sportowe święto wyjątkowo mocno zapisane w historii muzyki popularnej, gdyż na tę samą okazję powstała Barcelona nieodżałowanego Freddiego Mercurego i Monserrat Caballe. Prawdziwy popis koloraturowej gimnastyki - wysokość, na jaką musi wznieść się głos śpiewaczki w tej arii określana jest jako „stratosferyczna” - zabrzmi w arii Les oiseaux dans la charmille z Opowieści Hoffmanna Jacquesa Offenbacha. Nazywana również Arią lalki śpiewana jest w operze przez mechaniczną dziewczynę, stworzoną przez szalonego naukowca. Wyjątkowe to wyzwanie - zaśpiewać równie dobrze jak maszyna, która z kolei pragnie zaśpiewać równie dobrze jak człowiek. Można powiedzieć, że E.T.A. Hoffmann antycypował wiele niepokojów i dylematów naszej epoki.
Takich rozterek nie mają natomiast bohaterowie operetek Imre Kálmán i Franza Lehára, których głównym zajęciem wydaje się zakochiwanie się i śpiewanie o tym. Żeby ta operowo-sportowa gala nie była jednak zbyt słodka, wysłuchamy rozterek tragicznych kochanków z Romea i Julii Charlesa Gounoda oraz Cyganerii Giacoma Pucciniego. Instrumentalnym uzupełnieniem karnawałowego programu będą dwa utwory o tanecznej proweniencji: Taniec baskijski z baletu Borisa Asafjewa Płomień Paryża oraz utwór chorwackiego kompozytora Jakova Gotovaca Simfonijsko kolo z 1926 roku, prezentujący w wersji orkiestrowej taniec kolo, rozpowszechniony na Bałkanach i będący jednym z najbardziej archaicznych tańców słowiańszczyzny.
Filip Pavišić - dyrygentUrodził się w Zagrzebiu, gdzie ukończył liceum muzyczne w klasie waltorni, uczęszczał na lekcjach gry na fortepianie i teorii muzyki. Studiował grę na waltorni w Akademii Muzycznej Uniwersytetu w Zagrzebiu, a następnie dyrygenturę w klasie Vjekoslava Šuteja, uczestnicząc w seminariach dyrygenckich Saše Britvića, Krešimira Šipuša, Klausa Arpa i Jurija Simonova w Budapeszcie w 2007 i 2008 roku. Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Zagrzebiu przez dwa lata uczył się pod kierunkiem Uroša Lajovića, rozpoczynając studia podyplomowe na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Podczas studiów w Wiedniu brał udział w seminariach Fabia Luisiego i Sir Simona Rattla.
Następnie został zatrudniony jako dyrygent Opery Chorwackiego Teatru Narodowego w Osijeku, którego dyrektorem został mianowany w 2011 roku. Wśród udanych produkcji na uwagę zasługuje premiera opery Królowie i stajenny w kwietniu 2011 roku w ramach 26. Biennale Muzycznego w Zagrzebiu autorstwa kompozytorki Sanji Drakulić i librecisti Miri Gavrana. Po 31-letniej przerwie rozpoczął w Osijeku sezon koncertów symfonicznych. W Zagrzebiu aktywnie przyczynia się do powrotu - po ponad 40 latach - baletu (Dziadek do orzechów Czajkowskiego). Współpracuje z mistrzami baletu HNK Zagreb Ediną Pličanić i Tomislav Petranovićem, a także mistrzami baletu HNK Split (Ieva Karpilovska i Mihai Mezei). Na szczególną uwagę zasługuje premierowe wykonanie Normy Belliniego, która do tej pory, w 107-letniej historii teatru, nigdy nie była wystawiana i za której wykonanie był nominowany do chorwackich Nagród Teatralnych w kategorii najlepszego dyrygenta. Za wystawienie Toski Pucciniego otrzymał Nagrodę Teatralną w tej samej kategorii (2018).
Jako dyrygent występował z Filharmonią Zagrzebską, chórem i orkiestrą Chorwackiego Radia i Telewizji, orkiestrą Chorwackiego Teatru Narodowego, Operą Belgradzką, NFM Orkiestrą Symfoniczną we Wrocławiu, Orkiestrą Symfoniczną w Dubrowniku, Orkiestrą Liszt-Wagner, Cantus Ensemble, Orkiestrą Kameralną Pro Arte, Filharmonią w Sarajewie, Chorwacką Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną w Varaždinie. Dyrygował Traviatą podczas Letnich Majowych Wieczorów w Skopje, a w niemieckim Wernigerode dyrygował koncertem otwierającym festiwal. Występował również z Chórem Akademickim im. Ivana Gorana Kovačića, Chórem Kameralnym im. Ivana Filipovića, chórem i orkiestrą Akademii Muzycznej w Zagrzebiu. W 2011 roku brał udział w międzynarodowym konkursie młodych dyrygentów Lovro von Matačić i wszedł do finału tego konkursu. Jest wielokrotnym stypendystą Funduszu Lovro i Lilly Matačić.
Viktorija Đurđek - sopranArtystka urodziła się w Zagrzebiu. Już w czasie studiów w Akademii Muzycznej w rodzinnym mieście, w klasie prof. Dunji Vejzović, zdobyła wiele nagród w konkursach krajowych i międzynarodowych. Wówczas też zadebiutowała jako solistka w Sali Koncertowej im. Vatroslava Lisinskiego w Zagrzebiu z tamtejszą Orkiestrą Filharmoniczną w tytułowej roli w operze Agrypina Händla. Występowała z Stuttgarter Philharmoniker, Kammersymphonie w Lipsku, Chorwacką Orkiestrą Kameralną, orkiestrami Teatru Narodowego w Zagrzebiu, Osijeku i Rijece oraz z Cantus Ensemble, specjalizującym się w muzyce nowej. W Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie uczyła się w klasie liryki wokalnej Cornelii Witthoefft, pracowała także pod kierunkiem Frederique Friess. Uczestniczyła w seminariach i kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Eddę Moser, Thomasa Hampsona, Melanie Diener, Giorgia Suriana, Vitomira Marofa, Gerharda Zellera.
Występowała z takimi dyrygentami, jak: Dan Ettinger, Peter Gülke, Srba Dinić, Nikša Bareza, Berislav Šipuš. Po ukończeniu studiów w 2019 roku zadebiutowała w roli Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta w Chorwackim Teatrze Narodowym w Zagrzebiu. Rolę tę wykonywała także sezonie 2020/2021, śpiewała również partię Rozyny w Cyruliku sewilskim Rossiniego. W 2021 roku odbył się jej debiut w roli Królowej Nocy na deskach Chorwackiego Teatru Narodowego w Rijece oraz w teatrze w Bad Lauchstädt. W Chorwackim Teatrze Narodowym w Zagrzebiu wystąpiła jako Frasquity w Carmen Bizeta.
Zapraszamy!