Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza w niedzielę (30.01), o godzinie 16.00, na transmisję z Metropolitan Opera w Nowym Jorku: G. Verdi – „Rigoletto”.
Laureat nagrody Tony, reżyser Bartlett Sher przedstawia odważną inscenizację ponadczasowej opery Verdiego. Akcja utworu przenosi się do Europy lat 20. XX wieku. Za scenografię w stylu art déco odpowiada Michael Yeargan, kostiumy zaprojektowała Catherine Zuber. W tytułowej roli po raz pierwszy na scenie Met wystąpi baryton Quinn Kelsey. Partnerować będą mu sopranistka Rosa Feola w roli Gildy, córki Rigoletta, której życiu zagraża przestępcza przeszłość ojca oraz tenor Piotr Beczała jako Książę Mantui. Dyryguje Daniele Rustioni.
Premiera spektaklu w nowojorskiej operze odbyła się 31 grudnia. Odważna inscenizacja Bartletta Shera, laureata nagrody Tony, szturmem podbiła serca widzów i krytyków, którzy nagrodzili artystów owacją na stojąco. Podczas entuzjastycznych braw na widownię z sufitu sali koncertowej Met spadło złote konfetti. Był to wyraz wdzięczności artystów wobec miłośników opery, którzy uczestniczyli w tym niezapomnianym wieczorze.
Tytułową rolę po raz pierwszy zaśpiewał baryton Quinn Kelsey. Jego występ The New York Times określił przełomowym. Na scenie partnerują mu zjawiskowa sopranistka Rosa Feola jako Gilda i powracający do roli Księcia Mantui, nasz rodak, zachwycający tenor Piotr Beczała. Ponadto Varduhi Abrahamyan debiutuje na scenie Met jako Maddalena, zaś w roli Sparafucile występuje Andrea Mastroni. Olśniewającą orkiestrę Met prowadzi dyrygent włoskiego pochodzenia, Maestro Daniele Rustioni. Akcję utworu przeniesiono do Europy lat 20. XX wieku.
Za scenografię w stylu Art Deco odpowiada Michael Yeargan, a eleganckie i stylowe kostiumy zaprojektowała Catherine Zuber. O oświetlenie zadbał Donald Holder. Jest to gwarancja najwyższego muzycznego i artystycznego poziomu.
Akt IZgorzkniały błazen, Rigoletto, służy na dworze księcia Mantui, znanego kobieciarza. Sensem życia i jedyną radością bohatera jest jego córka Gilda, którą wychowuje z dala od nadwornych intryg, zaś jej istnienie utrzymuje w tajemnicy. Kiedy Rigoletto kpi z hrabiego Monterone, którego córkę uwiódł książę, starzec przeklina błazna. Tymczasem książę w tajemnicy spotyka się z Gildą w kościele. Mężczyzna ukrywa przed nią swoją prawdziwą tożsamość, następnie zjawia w nocy przed jej domem. Gilda wyznaje mu miłość. Dworzanie błędnie zakładają, że Gilda jest kochanką Rigoletta. Postanawiają zakpić z błazna i porywają jego córkę.
PRZERWA
Akt IIGilda trafia do pałacu księcia, gdzie zostaje przez niego wykorzystana. Rigoletto przysięga, że pomści córkę. Gilda błaga ojca, by wybaczył księciu.
Akt IIIRigoletto zleca zabójstwo księcia płatnemu mordercy - Sparafucilowi. Ich rozmowie przysłuchuje się Gilda. Dziewczyna, wciąż darząca księcia głębokim uczuciem, postanawia poświęcić się, by ratować ukochanego. Gdy Rigoletto przychodzi, by ujrzeć zwłoki swego wroga, widzi nie księcia, lecz umierającą córkę. Przerażony wspomina klątwę rzuconą na niego przez hrabiego.
Obsada:
Quinn Kelsey (Rigoletto), Rosa Feola (Gilda), Piotr Beczała (Książę Mantui), Varduhi Abrahamyan (Maddalen), Andrea Mastroni (Sparafucile)
Twórcy:
Daniele Rustioni (dyrygent), Bartlett Sher (produkcja), Michael Yeargan (scenografia), Catherine Zuber (kostiumy), Donald Holder (światło), Brinkhoff/Moegenburg / Berlin State Opera (zdjęcie w tle)
Czas trwania: 206 minut [z dwiema przerwami]
Zapraszamy!