Narodowy Instytut Dziedzictwa rozstrzygnął konkurs na materiały edukacyjne dla szkół. Wśród laureatów znalazł się Sebastian Mierzyński, historyk pracujący obecnie w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Olsztynianin został wyróżniony za pracę zatytułowaną „Bitwa pod Grunwaldem”.
Celem konkursu było zwiększenie efektywności systemu upowszechniania wiedzy o dziedzictwie i jego wartości, a także kreowanie w młodym pokoleniu przekonania o znaczeniu dziedzictwa kulturowego dla integralnego rozwoju człowieka poprzez tworzenie użytecznych i zgodnych z dobrymi praktykami nowoczesnej edukacji materiałów dydaktycznych.
Na drugą edycję konkursu na opracowanie projektu materiałów edukacyjnych, czyli scenariuszy lekcji dla przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych w zakresie dziedzictwa kulturowego przeprowadzony przez Narodowy Instytut Dziedzictwa wpłynęło 217 prac. Wszystkie otrzymane prace reprezentowały bardzo wysoki poziom merytoryczny i poruszały zróżnicowane tematy dziedzictwa kulturowego. Sposób przygotowania materiałów był również urozmaicony, co świadczy o ciekawym podejściu laureatów do formy przekazywania wiedzy dzieciom i młodzieży.
Jury przyznało 10 nagród głównych (nagroda pieniężna w wysokości 5 tys. zł) oraz 10 wyróżnień (nagroda pieniężna w wysokości 3 tys. zł).
Kapituła konkursu nagrodziła następującej prace:
1. „Z obwarzankiem po Krakowie”, autorka: Adelina PociechaOpinia jury: Kraków nigdy nie był tak dostępny dla wszystkich uczniów i uczennic! Dzięki opracowanemu scenariuszowi i świetnym autorskim materiałom multimedialnym każdy nauczyciel i nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej będzie mógł wybrać się na wirtualną wycieczkę „z obwarzankiem” do kulturalnej stolicy Polski.
2. „Dziedzictwo kulinarne, czyli przeszłość (w) smaku”, autorka: Agata KokorynOpinia jury: Praca nagrodzona za zwrócenie uwagi na tematykę dziedzictwa kulinarnego jako aspektu dziedzictwa niematerialnego i przez jego pryzmat zachęcenie odbiorców scenariusza do poznawania regionalnych tradycji kulinarnych, kuchni i roślin oraz historii rodzinnych potraw.
3. „Siedem życzeń Lajkonika. Bogactwo kulturowe Polski”, autor: Tomasz MazurOpinia jury: Scenariusz lekcji spełniający marzenia o podróżach po najpiękniejszych zakątkach Polski. Dzięki wykorzystanym nowym technologiom, zastosowanym aplikacjom (Padlet, Whatsup, Jamboard, Prezi i innym) taka podróż staje się dostępna dla każdego i możliwa bez wychodzenia z domu.
4. „Skarbnica Legend”, autorka: Renata PędrysOpinia jury: Praca nagrodzona za kreatywne, atrakcyjne i estetyczne opracowanie tematu z uwzględnieniem potrzeb nauczania zdalnego oraz rozbudzanie ciekawości poznawczej odbiorców i wzmacnianie tożsamości kulturowej i narodowej.
5. „Ty się w to miasto urodził, toś ty nie obcy, toś swój, tutejszy...”, autor: Rafał MazurOpinia jury: W szkole mamy mało czasu na rozmowę o postawach. Zajęcia o dziedzictwie wielokulturowej Polski mogą stać się pretekstem do rozmowy o tolerancji. Scenariusz „Ty się w to miasto urodził, toś ty nie obcy, toś swój, tutejszy...” pomoże zrozumieć przeszłość, ale po to, aby rozmawiać o przyszłości, tej lepszej i bardziej tolerancyjnej.
6. „Historia legendą opowiedziana - wprowadzenie do historii regionu na przykładzie miasta Torunia”, autor: Paweł KamińskiOpinia jury: Praca nagrodzona za rozbudzanie ciekawości odbiorów scenariusza do poznawania najbliższego środowiska kulturowego i specyfiki historycznej swojego regionu z wykorzystaniem wirtualnej gry miejskiej.
7. Dziedzictwo kulturowe Ostrowa Tumskiego dostępne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym komunikującym się za pomocą alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się (Augmentative and Alternative Communication AAC), autorka: Paulina SzelągOpinia jury: Scenariusz o Ostrowie Tumskim dla uczniów i uczennic z niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji - AAC może stać się inspiracją do podejmowania podobnych działań wokół zagadnień związanych z edukacją o dziedzictwie kulturowym przez innych nauczycieli i nauczycielek. Dzięki takim pracom kultura staje się bardziej dostępna.
8. „A skąd się u nas wziął ten pałac?”, autorka: Sylwia JataOpinia jury: Praca nagrodzona za interesujący i estetyczny sposób przedstawienia pojęcia małej ojczyzny oraz wzmacnianie w odbiorcach poczucia tożsamości historycznej, indywidualnej i regionalnej.
9. „Stanisław Wyspiański - superbohater z Krakowa”, autorka: Katarzyna Maziarz-GórkaOpinia jury: Scenariusz dla przedszkoli łączy mądrą zabawę z nauką. Oparty został na autorskim opowiadaniu, ale korzysta także z fragmentów filmowych i muzycznych. Oddziałuje wielozmysłowo pobudzając wyobraźnię dziecka.
10. „Studnia nieszczęścia i zaginiona pocztówka z Piły”, autorka: Karolina StrógarekOpinia jury: Escape room to jedna z ciekawszych metod na aktywizację uczniów i uczennic. Jak dobrze wykorzystać tę metodę w edukacji o dziedzictwie kulturowym dowiemy się ze scenariusza „Pocztówka z Piły”. Znajdziemy tu ciekawie zaprojektowany escape room z zadaniami opartymi na story tellingu, zabawy w puzzle, analizy danych statystycznych. Wielość zadań, możliwości i rozwiązań wydaje się nieograniczona.
Kapituła konkursu wyróżniła następujące prace:
1. „O Elegancie z Mosiny i Rzeczypospolitej Mosińskiej-z questem przez XIX wieczną Mosinę”, autorka: Beata BuchwaldOpinia jury: Praca wyróżniona za rozbudzanie ciekawości odbiorców do poznawania terenu i obiektów charakterystycznych dla małej ojczyzny oraz budowanie własnej tożsamości kulturowej.
2. „Na Zamku Królewskim”, autorka: Małgorzata ŻebrowskaOpinia jury: Praca wyróżniona nie tylko za spójny scenariusz, ale również ofertę doskonale zaprojektowanych materiałów do jego zrealizowania, z którymi lekcja o Warszawie na pewno nie będzie szablonowa.
3. „Bitwa pod Grunwaldem”, autor: Sebastian Mierzyński
Opinia jury: Praca wyróżniona za bardzo interesujące zaprezentowanie tematu bitwy pod Grunwaldem, rozbudzanie zainteresowania przeszłością oraz kształtowanie umiejętności objaśniania związków przyczynowo skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych.4. „Sekrety Gdyni”, autorka: Magdalena Ankiewicz-KopickaOpina jury: Praca wyróżniona za upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie i jego wartości przy jednoczesnym kreowaniu przekonania o istocie dziedzictwa kulturowego dla rozwoju człowieka oraz kształtowanie poczucia troski o pamiątki i obiekty historyczne.
5. „Śląsk jakiego nie znacie! O „magicznym” dziedzictwie Nikiszowca - Pomnika Historii”, autorka: Joanna Zabłocka-SkorekOpina jury: Praca wyróżniona za interdyscyplinarny scenariusz upowszechniający wiedzę o dziedzictwie kulturowym i pomnikach historii oraz kształtowanie postaw zrozumienia i szacunku dla tradycji własnego regionu.
6. „Polskie dziedzictwo kulturowe”, autorka: Ewa GrajberOpinia jury: Praca wyróżniona za uniwersalne podejście do tematu dziedzictwa kulturowego Polski wraz z zaprezentowaniem miejsc znajdujących się na liście UNESCO i wykorzystanie w tym celu autorskiej gry dydaktycznej.
7. „Gwara śląska dziedzictwem kulturowym Ślązaków”, autorka: Katarzyna MyrcikOpinia jury: Praca wyróżniona za kształtowanie i wzmacnianie poczucia przynależności do lokalnej społeczności oraz poszanowania odmiennych kultur i dziedzictwa małej ojczyzny.
8. „Scenariusze dwóch warsztatów dotyczących cmentarza wojennego z okresu I wojny światowej Łużna-Pustki, wyróżnionego Znakiem Dziedzictwa Europejskiego”, autorka: Katarzyna ZarzyckaOpinia jury: Praca wyróżniona za upowszechnianie wiedzy o Znaku Dziedzictwa Europejskiego na przykładzie Cmentarza nr 123 w Łużnej-Pustkach w sposób atrakcyjny i estetyczny.
9. „Dej pozór na Beboki!”, autorka: Agnieszka MatejukOpinia jury: Praca wyróżniona za kształtowanie i rozwijanie postępowania prospołecznego oraz szacunku dla odmiennych kultur i zachowań, a także wzmacnianie w odbiorcach poczucia tożsamości historycznej, indywidualnej i regionalnej.
10. „Wiedza historyczna implementowana za pomocą dzieł sztuki i twórczości”, autorka: Małgorzata MinchbergOpinia jury: Praca wyróżniona za połączenie w procesie edukacyjnym twórczości artystycznej z wiedzą historyczną i kulturową oraz rozwijanie w odbiorcach kompetencji kluczowych w zakresie identyfikowania wartości dziedzictwa.
Narodowy Instytut Dziedzictwa to państwowa instytucja kultury, będąca eksperckim i opiniodawczym wsparciem dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Misją NID jest tworzenie podstaw dla zrównoważonej ochrony dziedzictwa kulturowego w celu jego zachowania dla przyszłych pokoleń poprzez wyznaczanie i upowszechnianie standardów ochrony oraz konserwacji zabytków, kształtowanie świadomości społecznej w zakresie wartości i zachowania dziedzictwa kulturowego, a także gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie.