Choć przed filharmonikami jeszcze w 3 ostatnie dni czerwca koncerty festiwalu muzyki filmowej w Ostródzie, to już w piątek (14.06) muzycy koncertem oficjalnie zakończą swój 73. sezon artystyczny. Filharmonicy Warmińsko-Mazurscy pod dyrekcją swojego dyrektora artystycznego Piotra Sułkowskiego zaprezentują Suitę nr 2 z Arlezjanki Georgesa Bizeta oraz tak bardzo lubiane przez publiczność całego świata Bolero, Maurice Ravela.
Dużą atrakcją tego czerwcowego koncertu będzie zaprezentowanie II Koncertu fortepianowego B-dur op. 83 Johannesa Brahmsa z 1881 roku, i to ze względu na samo dzieło, jak i fakt wykonania go przez wybitnego pianistę Huberta Rutkowskiego, którego interpretacje kształtuje jego pasja do estetyki wykonawczej starej szkoły wykonawczej XIX wieku. U podstaw rozwoju profilu artystycznego Huberta Rutkowskiego leżą tradycje pianistyczne Fryderyka Chopina, Teodora Leszetyckiego i ich spadkobierców, takich jak np. Karol Mikulic, Moritz Rosenthal, Raul Koczalski czy Artur Schnabel.
Melancholijny II Koncert fortepianowy Bramhsa został przyjęty niezwykle gorąco zarówno przez słuchaczy, jak i krytykę. Trwające niemal godzinę, monumentalne dzieło nazywane jest najbardziej symfonicznym z koncertów fortepianowych - i składa się z czterech części. Pierwsza część, Allegro non troppo, po rozmarzonym wstępie szybko osiąga wyżyny dramatyzmu i pasji. Część drugą, Allegro appasionato, przypominającą Beethovenowskie scherza, Brahms nazywał żartobliwie „malutkim scherzem”, tak zresztą pisał do Klary Schumann o całym koncercie podczas jego tworzenia. Echa twórczości samej Klary zawiera część trzecia: poruszające Andante, wykorzystujące brzmienie wiolonczeli, podobnie jak zrobiła to Klara Schumann w swoim Koncercie fortepianowym a-moll op. 7, którego druga część, Romanza, przeznaczona jest wyłącznie na fortepian i wiolonczelę. O finałowej części II Koncertu brytyjski muzykolog Malcolm MacDonald napisał tak:
„Spośród wszystkich dzieł Brahmsa ta część jest najbardziej wypełniona czystą rozrywką oraz iście kocim poczuciem humoru; proporcje są tu królewskie, ale potężny lew porusza się z lekkością kociątka oraz precyzyjnym, nieuświadomionym wdziękiem”.
Hubert Rutkowski w 2007 roku wygrał Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Hanowerze. Otrzymał również wyróżnienie Medalla per Unanimitat w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Marii Canals w Barcelonie (2006). W 2013 roku został odznaczony prestiżową nagrodą Berenberg-Kulturpreis w Hamburgu. Pianista jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. W latach 2005-2010 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie prof. Jewgenija Koroliova. Artysta prowadzi działalność koncertową w większości krajów Europy, Azji, Ameryki Łacińskiej i USA.
Hubert Rutkowski jest dyrektorem artystycznym Chopin Festival w Hamburgu, jak również inicjatorem i dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Teodora Leszetyckiego w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. W kwietniu 2010 roku wygrał konkurs na stanowisko profesora Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, jako jeden z najmłodszych profesorów w Niemczech. Od tego czasu prowadzi własną klasę fortepianu, a od 2014 roku jest kierownikiem Katedry Fortepianu tej uczelni.