BWA Galeria Sztuki w Olsztynie zaprasza na marcowe wydarzenia: wznowiony cykl wykładów o sztuce współczesnej oraz spotkanie z autorką wystawy „Zmierzch”, Urszulą Kluz-Knopek. Wykład odbędzie się jutro (15.03) o godz. 17.30, spotkanie z Urszulą Kluz-Knopek tydzień później, 22 marca (czwartek) o tej samej porze.
BWA wraca z cyklem wykładów o sztuce współczesnej kierowanych do młodzieży i dorosłych. Prelekcje dotyczyć będą najważniejszych i najciekawszych tendencji w sztuce tworzonej współcześnie. W przystępny sposób przybliżą słuchaczom problemy sztuki, która czasem może wydawać się trudna i niezrozumiała. W nowej odsłonie spotkań galeria współpracuje z Wydziałem Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Pierwsze spotkanie „Między kultem a kulturą pamięci. O sposobach upamiętniania we współczesnej sztuce.” odbędzie się 15 marca. Wykład poprowadzi dr Ewa Gładkowska.
Spotkanie z Urszulą Kluz-Knopek - 22 marca, prowadzenie: Iza Moczarna-Pasiek.
Rozmowa będzie toczyła się wokół dwóch ostatnich projektów artystki „Zmierzch” (wystawa czynna od 8 marca do 1 kwietnia w sali kameralnej BWA) i „Latający Dom Dobrej Śmierci”, który jest projektem rozpoczętym podczas Festiwalu Przestrzeni Publicznej Arteria i nadal trwa w nieco innej postaci. Oba projekty dotykają tematu śmierci, umierania i uczuć, które towarzyszą obu stanom.
Projekt „Zmierzch” traktowany jest tutaj jako patrzenie na ostatni etap życia człowieka z wielkim szacunkiem, jako wartość sama w sobie, sprzeciwiając się jego infantylizowaniu, retuszowaniu, czego dowodem są takie określenia jak „druga młodość”. Artystka traktuje ciało jako biologiczny cud, gdzie za cud uważa również jego zmierzch.
Latający Dom Dobrej Śmierci odnosi się bezpośrednio do współczesnego kryzysu śmierci w kulturze zachodniej. Zawrotnie rosnąca długość trwania życia (początek wieku XX to 48 lat, średnia wieku w 2015 roku to 71 lat), medykalizacja śmierci (zmiana miejsca umierania - dom/szpital, rodzina/personel medyczny), kult ciała, faworyzacja młodości, odrzucenie żałoby i zmiana rytuałów pogrzebowych czy wizerunek śmierci w mediach masowego przekazu, składają się na jej tabularyzację. LDDŚ to projekt, w którym podjęta zostaje próba nowego zdefiniowania dobrej śmierci i okoliczności dobrego umierania w wymiarze osobistym danego człowieka. Dobra śmierć rozumiana jest tutaj jako taka, jakiej sami sobie i swoim bliskim byśmy życzyli.
Zapraszamy!
******
Dr Ewa Gładkowska - historyk sztuki, adiunkt w Pracowni Przedmiotów Teoretyczno-Metodycznych Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Doktorat napisała pod kierunkiem prof. Tadeusza Chrzanowskiego. Członkini Grupy Roboczej Polskich i Niemieckich Historyków Sztuki i Konserwatorów. Główne obszary badań: historia sztuki nowoczesnej, historia estetyki, socjologia sztuki oraz dziedzictwo kulturowe Warmii i Mazur. Autorka licznych publikacji w języku polskim, niemieckim i angielskim poświęconym sztuce najnowszej, socjologii sztuki oraz dziedzictwu Warmii i Mazur.
Urszula Kluz-Knopek - urodzona w 1985 r. w Ustroniu. Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, dyplom na wydziale Komunikacji Multimedialnej, aneks na wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych. Doktorantka na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Artystka intermedialna wykorzystująca w swoich działaniach instalację, wideo oraz fotografię. Szczególnie zainteresowana relacją obiekt - odbiorca, gdzie ten drugi nigdy nie jest wyłącznie obserwatorem.
Iza Moczarna-Pasiek - artystka, fotografka, feministka. W swoich projektach walczy ze stereotypowym postrzeganiem kobiecości. Ukazuje obszary kobiecego życia ukryte za zasłoną tabu zbudowanego przez religię i kulturę polskiego społeczeństwa. Jest autorką pierwszego w Polsce „Kalendarza Amazonek 2005”, w którym kobiety po mastektomii pozują do aktów, projektu „Cięcie”, w którym modelkami są łyse kobiety czy „Hardej Wenus”, gdzie przed obiektywem rozbierają się kobiety większych rozmiarów.
Z D J Ę C I A