Pianista Tomasz Lis, od 15 lat mieszkający w Londynie, koncertujący w Wielkiej Brytanii, Europie, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, wystąpi w czwartek (19.11) o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej z mistrzowskim recitalem fortepianowym.
W ubiegłym roku Tomasz Lis nagrał w Berlinie dla niemieckiej wytwórni Rondeau Production debiutancki album Impromptus. Pianista podczas recitalu zaprezentuje wybrane utwory z tej płyty. Usłyszymy: Franza Schuberta - Cztery Impromptus op. 90 (c-moll, Es-dur, Ges-dur, As-dur), Fryderyka Chopina -Impromptu Ges-dur, op. 51, Fantaisie-Impromptu cis-moll, op. 66, Impromptu As-dur, op. 29, Impromptu Fis-dur, op. 36, Gabriela Fauré -Impromptu op. 34, Impromptu op. 91. Na zakończenie recitalu Tomasz Lis wykona Fryderyka Chopina - Scherzo E-dur op. 54.
Impromptu - to utwór o charakterze swobodnej improwizacji, zrodzony w dobie Romantyzmu, kiedy to głównym instrumentem domowym stawał się fortepian. Będzie to zatem wieczór szczególny. Cały złożony z romantycznych miniatur, kapryśnych, ulotnych i pełnych poezji, które łączy jedno: wspomniany charakter jak gdyby improwizacji. Podkreślmy owo „jak gdyby”, bowiem - jak głosi stare porzekadło krążące wśród muzyków - „improwizować można, ale po starannym przygotowaniu”. Więc i te fortepianowe miniatury - chociaż być może są owocami chwil ulotnego natchnienia, to ich kształt jest zazwyczaj dopracowany do perfekcji.
Zapraszamy Państwa na recital artysty, który ma na swoim koncie wiele spektakularnych sukcesów. Należy do nich m.in. występ w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie - w Wigmore Hall w Londynie, gdzie zagrał jako laureat głównej nagrody w konkursie Guildhall Wigmore Recital Prize.
******
Wprowadzenie4 Impromptus op. 90 Franza Schuberta (1797-1828) powstały w roku 1827, rok przed przedwczesną śmiercią kompozytora i brzmią jak przesłanie z samego centrum romantycznego świata uczuć. Są to miniatury proste, śpiewne; bądź co bądź wyszły spod ręki mistrza pieśni, którego inwencja melodyczna płynie szerokim strumieniem, a czarodziejski nastrój budują łagodne modulacje harmoniczne, oscylujące w charakterystyczny sposób między dur a moll.
4 Impromptus Fryderyka Chopina (1810-1849) pochodzą z różnych lat: Impromptu As-dur, op. 29 - z roku 1837; mroczniejsze Fis-dur, op. 36 - z roku 1838, powstało po powrocie schorowanego kompozytora z Majorki; Ges-dur, op. 51 - z roku 1842. Lecz najwcześniej, bo w roku 1834, powstało utrzymane w tonacji cis-moll, najdramatyczniejsze w nastroju, a z jakichś powodów nie wydane za życia kompozytora, opatrzone później przez wydawcę tytułem Fantaisie-Impromptu, op. 66. I podobnie jak to było z ideą nokturnu, wymyśloną przez irlandzkiego kompozytora i pianistę Johna Fielda, którą Chopin rozwinął i wzbogacił, tak i owe jego „improwizacje” odbiegają kształtem daleko od prostoty Schuberta: są to już prawdziwe poematy.
Impromptu As-dur, op. 34 Gabriela Fauré (1845-1924) z roku 1883 należy do najpopularniejszych drobiazgów fortepianowych tego kompozytora, którego największym i niezmiennie poruszającym dziełem jest wprawdzie sławne Requiem (1888), lecz który był również mistrzem form małych. W jego fortepianowych miniaturach o niepowtarzalnym, wyrafinowanym kolorycie widzi się często pomost między muzyką romantyków - Chopina, Schumanna, Mendelssohna - a impresjonistów. Swoją twórczością bowiem Fauré przygotował w muzyce francuskiej grunt dla rozkwitu impresjonizmu Debussy’ego i Ravela. Ten ostatni był zresztą jego uczniem w konserwatorium paryskim, gdzie Fauré wykładał kompozycję. Takie zwiastuny impresjonizmu - przy pełnym zachowaniu indywidualności - można dostrzec także i w tym właśnie Impromptu As-dur, gdzie ruch „perpetuum mobile” sąsiaduje z partiami o delikatnym wyrazie lirycznym. Impromptu Des-dur, op. 91, rozpoczynające się z pewnym kapryśnym ożywieniem, również zawiera w centrum partię spokojniejszą, o nastroju kontemplacyjnym. Powstało w roku 1906, a dedykował je kompozytor znakomitej pianistce Marguerite Long.
Scherzo E-dur op. 54 Chopina: rozigrane, chochlikowe, bajkowe, może być puentą tego wieczoru w duchu romantycznej improwizacji. Przypomina bowiem to dzieło, że u Chopina ów duch improwizacji jest stale obecny, jest ciągłą pogonią za nieuchwytnym, wyraża się w fantazyjnym błądzeniu po klawiaturze, w wyczarowywaniu niezliczonych linii i arabesek...
******
Tomasz Lis - fortepianPianista studiował u Krystyny Filipowskiej w Poznaniu i kontynuował naukę w Royal Academy of Music w Londynie w klasie Martina Roscoe oraz u Ronana O’Hory i Grahama Johnsona w londyńskiej Guildhall School of Music and Drama, gdzie otrzymał stopień Master of Arts.
Swoje umiejętności doskonalił u wybitnych muzyków, takich jak Martin Katz, Malcolm Martineau, Rudolf Jansen, Stephen Hough, a także u Aleksieja Lubimova w Sion i w Salzburgu oraz u Roberta Levina w Lipsku.
Występuje solo i z orkiestrą. Jest też uznanym w Wielkiej Brytanii akompaniatorem, towarzyszącym wokalistom o światowej renomie.
Ma na swoim koncie wiele spektakularnych sukcesów. Należy do nich występ w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie - w Wigmore Hall w Londynie, gdzie zagrał jako laureat głównej nagrody w konkursie Guildhall Wigmore Recital Prize. W londyńskim Purcell Room, wraz z zaliczaną do najlepszych brytyjskich sopranistek Nadine Mortimer-Smith, zaprezentował muzykę trzech amerykańskich kompozytorów do tekstów trzech poetów, w tym Czesława Miłosza. Z tą samą śpiewaczką Tomasz Lis wystąpił podczas London Festival of American Music z europejską premierą cyklu pieśni amerykańskiego kompozytora Johna Harbisona, również do tekstów Czesława Miłosza.
Koncertował też między innymi w takich miejscach jak: Barbican Centre, St. John’s Smith Square, LSO St. Luke’s, The Warehouse i w takich miejscach jak Towarzystwie imienia Fryderyka Chopina w Londynie. Jego recitale odniosły wielki sukces na Cheltenham Music Festival, Mostly Mozart Festival, Chelsea Schubert Festival i London Festival of American Music.
Inaugurował Stotsenberg Recital Series w Malibu ze znakomitą sopranistką amerykańską Katie van Kooten, a rok później z Emily Albrink. Gościł również na letnim festiwalu w Banff w Kanadzie, gdzie wystąpił na gali z okazji 75-lecia, partnerując znakomitej śpiewaczce kanadyjskiej Tracy Dahl i klarneciście Chenowi Halevi’emu. Koncert transmitowało Radio Kanadyjskie.
Wielokrotnie występował z recitalami fortepianowymi, a także jako wykładowca podczas Festiwalu Songfest w Los Angeles w Stanach Zjednoczonych. Systematycznie uczestniczy w wydarzeniach muzycznych festiwalu w Banff w Kanadzie, a jego koncerty solowe emitowane są przez brytyjskie i kanadyjskie rozgłośnie radiowe. Pojawiał się wielokrotnie w programie trzecim radia BBC.
Od wielu lat pianista włącza do swoich koncertów dzieła kompozytorów współczesnych, takich jak John Harbison, Peter Lieberson, Sven Ingo Koch, John Musto, William Bolcom, André Previn, Peter Childs, Libby Larsen i Maciej Zieliński.
W Polsce koncertował z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal oraz orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod batutą Grzegorza Nowaka.
W 2014 Tomasz Lis nagrał w Berlinie dla niemieckiej wytwórni Rondeau Production debiutancki album Impromptus z utworami Franza Schuberta, Fryderyka Chopina i Gabriela Fauré.
******
19 listopada 2015 (czwartek), godz. 19.00, sala koncertowa FilharmoniiMistrzowskie recitale fortepianowe
Tomasz Lis - fortepianW programie:
Franz Schubert
- Cztery Impromptus op. 90 (c-moll, Es-dur, Ges-dur, As-dur)Fryderyk Chopin
- Impromptu Ges-dur, op. 51
- Fantaisie-Impromptu cis-moll, op. 66
- Impromptu As-dur, op. 29
- Impromptu Fis-dur, op. 36Gabriel Fauré
- Impromptu op. 34
- Impromptu op. 91Fryderyk Chopin
- Scherzo E-dur op. 54******
Bilety w cenie:
- normalny - 40 zł
- ulgowy - 30 zł
do nabycia w kasie filharmonii
w dniach pon.-czw. w godz.10-18 oraz przed koncertem.
Bilety można nabyć również poprzez stronę internetową filharmonii.
Z D J Ę C I A