Olsztyn24 - Gazeta On-Line
Portal Informacyjny Olsztyna i Powiatu Olsztyńskiego

Olsztyn24
05:17 23 listopada 2024 Imieniny: Adeli, Felicyty
YouTube
Facebook

szukaj

Newsroom24 Muzyka, koncerty
FWM | 2015-05-03 23:49 | Rozmiar tekstu: A A A

Bach i Grieg w recitalu Dariusa Mažintasa

Olsztyn24
Darius Mazintas (fot. archiw. FWM) | Więcej zdjęć »

W piątek (8.05) o godz. 19.00 w recitalu na zakończenie cyklu Mistrzowskich Recitali Fortepianowych w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wystąpi Darius Mažintas - jeden z najwybitniejszych litewskich pianistów młodego pokolenia.

Artysta urodził się w 1982 r. w Wilnie. Od roku 1988 uczył się w szkole artystycznej im. M. K. Čiulionisa, po czym kontynuował naukę w szkole muzycznej im. B. Dvarionasa. Następnie studiował w słynnym konserwatorium im. G. Verdiego w Mediolanie, a w roku 2010 uzyskał dyplom Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru.

Darius Mažintas zaprezentuje olsztyńskiej publiczności następujące kompozycje:

Johann Sebastian Bach
- II Partita c-moll BWV 826
- II Suita angielska a-moll BWV 807
- VI Suita angielska d-moll BWV 811

Edward Grieg - Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” op. 40
R E K L A M A
Artysta jest laureatem licznych międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. konkursu im. A. Rubinsteina (Francja, 2003), Międzynarodowego Konkursu im. Stasysa Vainiūnasa (2000), „Konzerteum” (Grecja, 1998), „Citta di Senigalia” (Włochy, 1996), „Virtuosi per musica di pianoforte” (Czechy, 1995), „Pietra Ligure” (Włochy, 1997) i innych.

Koncertuje jako solista m.in. w USA, w Niemczech, we Francji, we Włoszech, w Rosji, w Szwecji, w Holandii i innych krajach. Występował na wielu znaczących festiwalach muzycznych, takich jak m.in. Aspen Music Festival (USA), Westchester Piano Festival (USA), Sommerakademie (Niemcy), a także Holland Music Sessions (Holandia), gdzie w sezonie 2010/2011 zaproszony został do udziału w serii prezentacji „New Masters on Tour”, kończących się koncertem w słynnym Concertgebouw w Amsterdamie.

******

Wprowadzenie

Suity i partity Jana Sebastiana Bacha (1685-1750) powstały przed przybyciem kompozytora do Lipska, gdzie w roku 1723 objął funkcję kantora przy kościele św. Tomasza. We wcześniejszych latach Bach był organistą i kameralistą kapeli księcia Wilhelma Ernsta von Sachsen-Weimar w Weimarze, a następnie od roku 1717 piastował stanowisko kapelmistrza i dyrektora muzyki kameralnej na dworze księcia Leopolda von Anhalt-Köthen w Köthen. Na obu wymienionych posadach stworzył wiele świeckiej muzyki instrumentalnej, zarówno orkiestralnej (na przykład sześć koncertów nazwanych później „Brandenburskimi”), jak i na instrumenty solowe, w tym skrzypce i klawesyn, którymi sam władał po mistrzowsku. Wtedy to powstawały m.in. Suity angielskie i Suity francuskie, Partity na klawesyn a także na skrzypce solo, czy wreszcie I zeszyt Das Wohltemperiertes Klavier, genialny zbiór 24 preludiów i fug we wszystkich tonacjach.

Forma suity - będąca z początku prostą wiązanką kilku popularnych tańców, takich jak allemande, courante, sarabanda, menuet, gigue itp - z biegiem czasu, w wieku XVIII, stała się schematem konstrukcyjnym, na kanwie, którego kompozytor mógł rozwijać swą pomysłowość i demonstrować artystyczne wyrafinowanie. Na tym polu suity Jana Sebastiana Bacha należą do arcydzieł muzyki doby baroku. Co do nazwy „partita”: używana w tamtych latach zamiennie, znaczyła to samo, co „suita”, a wzięła się stąd, iż chodziło o utwory złożone z kilku części (partii).

Pochodzenie nazwy „Suity angielskie” jest niejasne, ponieważ niewiele łączy ich styl z tradycją muzyczną baroku angielskiego. Być może więc nazwa pochodzi od ich późniejszego wydawcy. Biograf Bacha w XIX w. Johann Nikolaus Forkel sugerował, że Bach skomponował je dla pewnego szlachcica angielskiego, lecz nic nie wskazuje na prawdziwość tej tezy.

Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” Edwarda Griega (1843-1907) powstała w roku 1884, z okazji przygotowywanych w Bergen obchodów 200. rocznicy urodzin Ludwika Holberga (1684-1754), urodzonego w tym mieście pisarza, dramaturga, filozofa i historyka, wybitnego reprezentanta idei Oświecenia w kulturze Danii i Norwegii (wówczas będących w unii pod jednym berłem).

Sam Grieg również urodził się w Bergen, a później, w roku 1880, otoczony już nimbem „twórcy norweskiej muzyki narodowej”, zwany czasem „Chopinem północy”, wrócił do rodzinnego miasta i mieszkał tam stale już do śmierci. Stamtąd wyjeżdżał w swoje liczne podróże koncertowe po Europie, podczas których, występując w roli pianisty i dyrygenta, stawał się nieformalnym ambasadorem swojego kraju.

Nadzwyczajną popularnością cieszył się jego Koncert fortepianowy a-moll, skomponowany przezeń w wieku 25 lat, kiedy to świeżo po konserwatorium w Lipsku Grieg pełnił funkcję dyrygenta Towarzystwa Filharmonicznego w Christianii (dziś Oslo). W koncercie tym znalazło się praktycznie już wszystko, co miało wkrótce przesądzić o międzynarodowej sławie młodego Norwega, a co po dziś dzień kojarzy się z wyobrażeniem „muzyki północy”: ostre, ostinatowe rytmy, chromatyka, surowe, elegijne brzmienia przywodzące na myśl widoki posępnych, skalistych fiordów.

Jeszcze chyba szerszej popularności przysporzyły mu dwie suity orkiestrowe ułożone z muzyki do inscenizacji dramatu Ibsena Peer Gynt, której premiera odbyła się w Christianii (dziś: Oslo) w 1876 r. O sympatii jaką się cieszył wśród współobywateli, może świadczyć wspomnienie jednego ze współczesnych, który podobno na własne oczy widział, że gdy Grieg z żoną szli ulicami Bergen, otaczały ich gromady dzieci gwiżdżących melodie z Peer Gynta...

Naturalną więc koleją rzeczy magistrat Bergen, chcąc uczcić pamięć słynnego obywatela miasta sprzed dwóch stuleci - zwrócił się do najsłynniejszego obywatela Bergen w czasach sobie współczesnych. Zamówiono u Griega okolicznościową kantatę ku czci Holberga, której wykonanie miało towarzyszyć odsłonięciu pomnika. Kompozytor przyjął zamówienie, napisał odpowiednią kantatę na baryton i chór męski, ale że sam z dystansem podchodził do oficjalnych ceremonii, dołączył upominek prywatny i mniej formalny: właśnie rzeczoną Suitę „Z czasów Holberga” - suitę tańców stylizowanych w duchu baroku. Wystarczy spojrzeć na daty: „czasy Holberga” pokrywają się z „czasami Bacha”. Mamy tu więc świat muzyki Bacha, Vivaldiego, Marcella - przywoływany z wielkiej oddali przez kompozytora drugiej połowy wieku XIX, romantyka.

******

Darius Mažintas - fortepian

Darius Mažintas należy do najwybitniejszych pianistów młodego pokolenia na Litwie. Jest laureatem licznych międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. konkursu im. A. Rubinsteina (Francja, 2003), Międzynarodowego Konkursu imienia Stasysa Vainiūnasa (2000), „Konzerteum” (Grecja, 1998), „Citta di Senigalia” (Włochy, 1996), „Virtuosi per musica di pianoforte” (Czechy, 1995), „Pietra Ligure” (Włochy, 1997) i innych.

Koncertuje jako solista m.in. w USA, w Niemczech, we Francji, we Włoszech, w Rosji, w Szwecji, w Holandii i innych krajach. Występował na wielu znaczących festiwalach muzycznych, takich jak m.in. Aspen Music Festival (USA), Westchester Piano Festival (USA), Sommerakademie (Niemcy), a także Holland Music Sessions (Holandia), gdzie w sezonie 2010/2011 zaproszony został do udziału w serii prezentacji „New Masters on Tour”, kończących się koncertem w słynnym Concertgebouw w Amsterdamie.

Obok kariery solowej Mažintas współpracuje z orkiestrami oraz uprawia muzykę kameralną. Towarzyszy także śpiewakom, takim jak m.in. Virgilijus Noreika i Sandra Janušaitė. Jest częstym gościem w Litewskim Radio i w programach TV.

Niezależnie od własnej kariery koncertowej Mažintas bierze udział w programach upowszechniających muzykę klasyczną wśród młodzieży. Jesienią 2006 r. opracował i zrealizował program edukacyjny w około 30 szkołach średnich w Wilnie. Celem tego programu było prezentowanie uczniom muzyki klasycznej na żywo. Projekt, dobrze przyjęty przez młodzież, okazał się wielkim sukcesem. Koncertów w jego ramach wysłuchało około 5000 uczniów.

Mažintas urodził się w 1982 r. w Wilnie. Od roku 1988 uczył się w szkole artystycznej im. M. K. Čiulionisa, następnie kontynuował naukę w szkole muzycznej im. B. Dvarionasa. Potem studiował w słynnym konserwatorium im. G. Verdiego w Mediolanie, a w roku 2010 uzyskał dyplom Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru.

Od marca 2013 r. do września 2014 r. Darius Mazintas był wiceministrem kultury Republiki Litewskiej.

******

8 maja 2015 (piątek), godz. 19.00, sala koncertowa filharmonii

Zakończenie cyklu Mistrzowskich Recitale Fortepianowych

Darius Mažintas - fortepian

Program:

Johann Sebastian Bach
- II Partita c-moll BWV 826
Sinfonia
Allemande
Courante
Sarabande
Rondeaux
Capriccio
- II Suita angielska a-moll BWV 807
Prelude
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrée I
Bourrée II
Gigue
- VI Suita angielska d-moll BWV 811
Prelude
Allemande
Courante
Sarabande
Double
Gavotte I
Gavotte II
Gigue

Edward Grieg - Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” op. 40
Praeludium
Sarabande
Gavotte
Air
Rigaudon
******

Bilety w cenie:
bilet normalny 40 zł,
bilet ulgowy 30 zł,
bilet na kartę melomana 20 zł
do nabycia w kasie filharmonii
pon.-pt. w godz.10-18 oraz przed koncertem

Z D J Ę C I A
logo FWM
Pogodynka
Telemagazyn
R E K L A M A
banner
Podobne artykuły
Najnowsze artykuły
Polecane wideo
Najczęściej czytane
Najnowsze galerie
Copyright by Agencja Reklamowo Informacyjna Olsztyn 24. Wszelkie prawa zastrzeżone.