Karol Schweikart (1769-1855) - Portret bankowca Violanda (fragment - fot. MWiM)
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie zaprasza jutro (18.04), o godz. 12.00, na Dzień Wolnej Sztuki. Każde dzieło ma swoją historię do opowiedzenia. Wystarczy się w nią wsłuchać.
Dzień Wolnej Sztuki to piąta edycja ogólnopolskiej akcji społecznej. W kwietniową sobotę o godzinie 12.00 muzea i galerie w całej Polsce zaproponują zwiedzającym poznanie pięciu dzieł, których oglądanie będzie trwało godzinę. Z przeprowadzonych badań wynika, że w galeriach i muzeach podczas zwiedzania jednemu eksponatowi poświęcamy 8 sekund. 18 kwietnia muzealnicy będą zachęcać do tego, by powoli oglądać, poznawać, kontemplować.
Pracownicy muzeum, opiekunowie zbiorów, wybiorą prace znajdujące się na ekspozycjach w zamku, ale nie będą wygłaszać wykładu na ich temat, a raczej zachęcać do rozmowy - będą państwa przewodnikami, przekonującymi, że wasze odczucia związane z oglądaniem dzieł, wasza intuicja i emocje są tak samo ważne, jak wiedza na ich temat.
Otwartość i możliwość dzielenia się refleksją w bezpośrednim kontakcie będzie cennym doświadczeniem. Po spotkaniu jego gospodarze zapraszają też na kawę i rozmowę.
W Dniu Wolnej Sztuki będzie można obejrzeć następujące obiekty ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur:» Św. Florian, XIX w.; drewno lipowe polichromowane (Krystyna Wojtaszek-Markunas)
» Topór kamienny, neolit. Wykonany z bazaltu topór z ukruszonym obuchem odkrył Pan Krzysztof Jeziorowski w 1967 roku podczas orki na polu przy dzisiejszej ulicy Dworcowej. Jest on śladem po ludności tak zwanej kultury ceramiki sznurowej obecnej na terenie Warmii i Mazur około 5 tys. lat temu. (Kacper Martyka)
» Karol Schweikart (1769-1855) Portret bankowca Violanda, 1814; olej, płótno (Ada Kowalczyk)
» Z prywatnej biblioteki Mikołaja Kopernika współoprawne starodruki:
- Arnold de Villa Nova, Brewiarz praktyki medycznej, 1484, Padwa
- Michael Savonarola, Reguły w przypadku gorączki, 1485, Padwa
Na kartach zachowane są uwagi dokonane ręką Mikołaja Kopernika (Barbara Michalska)
» Chorągiew nagrobna Johanna von Kreytzen (1643-1712); blacha miedziana, nitowana, malowana obustronnie ol., częściowo złocona. Konstrukcja chorągwi: warsztat miejscowy (zapewne z Górowa Iławeckiego lub Bartoszyc, dekoracja malarska - malarz królewiecki; ok. 1720 (Andrzej Rzempołuch)
Wydarzenie odbędzie się pod patronatem Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.