Na zaproszenie BWA Galerii Sztuki w Olsztynie gościła dzisiaj (26.02) dr Ewa Toniak. Niezależna kuratorka przybyła do stolicy Warmii i Mazur z wykładem „Ironia albo stępiony pazur awangardy. O tym jak powstała wystawa Natalia LL Secretum et Tremor w CSW w Warszawie”.
Prace Natalii LL (1937), jednej z najwybitniejszych artystek polskich, w latach 70. związanej z ruchem konceptualnym, są doskonale obecne w polu sztuki współczesnej. Monumentalna wystawa „Natalia LL. Secretum et Tremor” („Tajemnica i drżenie”) przygotowana przez Ewę Toniak w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie zderza prace powstałe po 1989 roku z wybranymi, ikonicznymi dla twórczości artystki dziełami z lat 70.
Na wystawie spotykają się nordycka mitologia i muzyka Wagnera. Patos, teatralne inscenizacje i groteska. Zmysłowe pożądanie z egzystencjalną refleksją o przemijaniu. Kobiece ciało niepogodzone z upływem czasu i marzenie o nieśmiertelności. Perfekcyjne kadry i niedbały montaż. Kultura wysoka i pop. Natalia LL i Andrzej Lachowicz. Odyn i Brunhilda.
Konfiguracja prac i architektonicznie konstruowana przestrzeń, po której przewodnikiem są kolor i muzyka Richarda Wagnera, mają odsłonić przeoczone czy przegapione znaczenia.
Dla autorki „Natalii LL. Secretum et Tremor” najważniejszy jest dialog prac z widzem, któremu w tworzeniu znaczeń Ewa Toniak przypisuje znaczącą rolę. Dzięki aranżacji przestrzeni wystawy przez wybitną polską scenografkę - Małgorzatę Szczęśniak, widz może poczuć się jak w angażującym niemal wszystkie zmysły spektaklu.
Ekspozycję można oglądać do 19 kwietnia tego roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Więcej informacji o wystawie i jej autorce jest dostępnych na stronie internetowej centrum pod adresem www.csw.art.pl
******
Ewa Toniak - dr nauk humanistycznych, historyczka sztuki, wykładowczyni akademicka; niezależna kuratorka. Zajmuje się problematyką pamięci w przestrzeni publicznej, obecnością kobiet w historii oraz współczesnymi narracjami o PRL-u. Autorka i kuratorka wystaw m.in.: „Alina Ślesińska (1926-1984)” (2007), „Trzy kobiety: Maria Pinińska Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum”; (2011), „Wolny strzelec” (2013) w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki i „Moore and Auschwitz” w Tate Britain (2010). Redaktorka naukowa tomu pt. „Kobiety i sztuka ok. 1960 r.” (Neriton, 2010). Mieszka w Warszawie.
Z D J Ę C I A
F I L M Y