Koncert d-moll na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego oraz Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” Edwarda Griega to dwa utwory piątkowego koncertu kameralnego w filharmonii w dniu 14 listopada 2014 r. o godz. 19.00. Orkiestrze smyczkowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej towarzyszyć będą znakomici soliści - laureaci krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych: Mieczysław Szlezer - skrzypce i Danuta Mroczek-Szlezer - fortepian.
Mieczysław Szlezer od ponad 40 lat prowadzi ożywioną działalność wykonawczą jako solista, kameralista oraz koncertmistrz orkiestr symfonicznych i kameralnych w ponad 30 krajach na czterech kontynentach. Pianistka Danuta Mroczek-Szlezer koncertuje w kraju oraz w Niemczech, w Szwecji, we Włoszech, na Malcie oraz w Kuwejcie i Korei Płd.
Koncert d-moll na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego (1809-1847) powstał w roku 1823, jest więc świadectwem ogromnego talentu czternastolatka, w którego tak wczesnych utworach bez trudu możemy rozpoznać charakterystyczne cechy jego twórczości dojrzałej: melodyjność, niekiedy z nutą sentymentalną, w ramach lekkiej i błyskotliwej formy. A ten młody człowiek był już wtedy autorem blisko stu kompozycji!
Składająca się z pięciu części Suita w dawnym stylu. Z czasów Holberga została skomponowana przez Edwarda Griega w 1884 roku, z okazji przygotowywanych w Bergen obchodów 200. rocznicy urodzin Ludwika Holberga, urodzonego w tym mieście pisarza, dramaturga, filozofa i historyka, wybitnego reprezentanta idei Oświecenia w kulturze Danii i Norwegii - wówczas będących w unii pod jednym berłem. Grieg w swojej kompozycji nawiązuje muzycznie do czasów, w których żył Holberg (1684-1754) stąd zawiera ona klimat muzyki barokowej Bacha, Vivaldiego czy Händla.
******
Wprowadzenie
Koncert d-moll na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego (1809-1847) powstał w roku 1823, jest więc świadectwem ogromnego talentu czternastolatka, w którego tak wczesnych utworach bez trudu możemy rozpoznać charakterystyczne cechy jego twórczości dojrzałej: melodyjność, niekiedy z nutą sentymentalną, w ramach lekkiej i błyskotliwej formy. A ten młody człowiek był już wtedy autorem blisko stu kompozycji!
Potomek bogatej rodziny żydowskich bankierów, wnuk wybitnego filozofa Mojżesza Mendelssohna, kształtował się w kręgu wysublimowanej, literacko-poetycko-muzycznej kultury romantyzmu. Cudowne dziecko obdarzył przyjaźnią sam stary Goethe. W berlińskim domu Mendelssohnów bywali znani artyści i myśliciele epoki, cała rodzina żywo angażowała się w życie muzyczne miasta, w ich domowych „niedzielach muzycznych” uczestniczyli często wirtuozi tej miary co pianiści Ignacy Moscheles i Fryderyk Kalkbrenner. Tam też, podczas owych rodzinnych koncertów, prezentowane były pierwsze próby kompozytorskie utalentowanych dzieci: Feliksa i jego starszej siostry - Fanny. Koncert podwójny d- -moll na skrzypce, fortepian i smyczki przedstawił młody adept kompozycji na jednym z takich prywatnych koncertów, w maju 1823 r.
Jednakże niedługo potem, z początkiem roku 1824, dokonał Mendelssohn symbolicznego gestu: oto świeżo skomponowaną Symfonię c-moll opatrzył numerem „opus 1”, niejako unieważniając cały swój wcześniejszy dorobek, wspomniane 100 utworów młodzieńczych, do których nie chciał już wracać.
Również ten Koncert na skrzypce i fortepian powędrował wtedy do szuflady, skazany na długie lata zapomnienia, a jego współczesne, krytyczne wydanie ukazało się dopiero w roku 1999.
Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” Edwarda Griega (1843-1907) powstała w roku 1884, z okazji przygotowywanych w Bergen obchodów 200. rocznicy urodzin Ludwika Holberga (1684-1754), urodzonego w tym mieście pisarza, dramaturga, filozofa i historyka, wybitnego reprezentanta idei Oświecenia w kulturze Danii i Norwegii (wówczas będących w unii pod jednym berłem).
Sam Grieg również urodził się w Bergen, a później, w roku 1880, otoczony już nimbem „twórcy norweskiej muzyki narodowej”, zwany czasem „Chopinem północy”, wrócił do rodzinnego miasta, i mieszkał tam stale już do śmierci. Stamtąd wyjeżdżał w swoje liczne podróże koncertowe po Europie, podczas których, występując w roli pianisty i dyrygenta, stawał się nieformalnym ambasadorem swojego kraju.
Nadzwyczajną popularnością cieszył się jego Koncert fortepianowy a-moll, skomponowany przezeń w wieku 25 lat, kiedy to świeżo po konserwatorium w Lipsku Grieg pełnił funkcję dyrygenta Towarzystwa Filharmonicznego w Christianii (dziś Oslo). W koncercie tym znalazło się praktycznie już wszystko, co miało wkrótce przesądzić o międzynarodowej sławie młodego Norwega, a co po dziś dzień kojarzy się z wyobrażeniem „muzyki północy”: ostre, ostinatowe rytmy, chromatyka, surowe, 16 program październik elegijne brzmienia przywodzące na myśl widoki posępnych, skalistych fiordów.
Jeszcze chyba szerszej popularności przysporzyły mu dwie suity orkiestrowe ułożone z muzyki do inscenizacji dramatu Ibsena Peer Gynt, której premiera odbyła się w Christianii (dziś: Oslo) w 1876 r. O sympatii jaką się cieszył wśród współobywateli, może świadczyć wspomnienie jednego ze współczesnych, który podobno na własne oczy widział, że gdy Grieg z żoną szli ulicami Bergen, otaczały ich gromady dzieci gwiżdżących melodie z Peer Gynta...
Naturalną więc koleją rzeczy magistrat Bergen, chcąc uczcić pamięć słynnego obywatela miasta sprzed dwóch stuleci - zwrócił się do najsłynniejszego obywatela Bergen w czasach sobie współczesnych. Zamówiono u Griega okolicznościową kantatę ku czci Holberga, której wykonanie miało towarzyszyć odsłonięciu pomnika. Kompozytor przyjął zamówienie, napisał odpowiednią kantatę na baryton i chór męski, ale że sam z dystansem podchodził do oficjalnych ceremonii, dołączył upominek prywatny i mniej formalny: właśnie rzeczoną Suitę „Z czasów Holberga”; - suitę tańców stylizowanych w duchu baroku. Wystarczy spojrzeć na daty: „czasy Holberga” niemalże pokrywają się z „czasami Bacha”. Mamy tu więc świat muzyki Bacha, Vivaldiego, Marcella - przywoływany z wielkiej oddali przez kompozytora drugiej połowy wieku XIX, romantyka.
******
Mieczysław SzlezerSkrzypek, altowiolista i pedagog, przedstawiciel wielopokoleniowej rodziny muzycznej, urodził się w Krakowie w połowie XX wieku.
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, Indiana University w Bloomington (USA), Accademia Chigiana w Sienie (Włochy) i Konserwatorium Genewskiego (Szwajcaria).
Jego mistrzami byli Zbigniew Szlezer, Tadeusz Wroński, Josef Gingold, Franco Gulli i Henryk Szeryng. Mieczysław Szlezer jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych.
Od ponad 40 lat prowadzi ożywioną działalność wykonawczą jako solista, kameralista oraz koncertmistrz orkiestr symfonicznych i kameralnych w ponad 30 krajach na czterech kontynentach.
Wydał kilkanaście płyt CD, dokonał nagrań archiwalnych dla radiofonii i telewizji europejskich. Jest profesorem zwyczajnym. Prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Do chwili obecnej wychował blisko 50 absolwentów. Przez dwie kadencje pełnił w macierzystej uczelni obowiązki prorektora d.s. współpracy międzynarodowej i promocji artystycznej.
Od roku 2008 kieruje Katedrą Skrzypiec i Altówki.
Danuta Mroczek-Szlezer - fortepianKrakowska pianistka i kameralistka. Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (później Akademii Muzycznej) w klasie fortepianu prof. Ludwika Stefańskiego. Studia podyplomowe odbyła w klasach prof. Rudolfa Kehrera w Weimarze i Nikity Magaloffa w Sienie. Jest laureatką krajowych konkursów pianistycznych. Brała udział w kilku liczących się międzynarodowych konkursach pianistycznych w Europie. Prowadzi intensywną działalność koncertową w kraju oraz w Niemczech, w Szwecji, we Włoszech, w Kuwejcie, w Korei Płd. i na Malcie. Dokonała radiowych i telewizyjnych nagrań archiwalnych oraz płytowych.
Jest profesorem zwyczajnym, prowadzi klasę kameralistyki fortepianowej w swojej macierzystej uczelni, przez wiele lat kierowała Katedrą Kameralistyki, obecnie pełni obowiązki kierownika Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego.
******
14 listopada 2014 (piątek) godz. 19.00, sala koncertowa Filharmonii
KONCERT KAMERALNYWykonawcy:
Mieczysław Szlezer - skrzypce
Danuta Mroczek-Szlezer - fortepian
Orkiestra smyczkowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Jagienka Kass - słowo o muzyce
Program:
Feliks Mendelssohn-Bartholdy - Koncert d-moll na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową
Edward Grieg - Suita w dawnym stylu Z czasów Holberga op. 40
Bilety w cenie:
- bilet normalny 40 zł, bilet ulgowy 30 zł. , karta melomana 20 zł do nabycia w kasie Filharmonii pon.-pt. w godz.10-19
Z D J Ę C I A