W pierwszą sobotę października (5.10) The Metropolitan Opera HD Live rozpoczyna ósmy sezon transmisji do 1950. sal kin, teatrów i filharmonii w 64. krajach świata. W sali Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej transmisja „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego rozpocznie się w sobotni wieczór o godz. 18.55.
W nowej produkcji operowej Metropolitan Opera NY w obsadzie znakomitości z naszych stron świata: Rosjanka Anna Netrebko (sopran) w roli Tatiany i Polacy: Mariusz Kwiecień (baryton) jako Oniegin oraz Piotr Beczała (tenor) jako Leński.
-
To zdarza się po raz pierwszy w historii Metropolitan Opera (Met) i rzadko się w ogóle zdarza w jakimkolwiek teatrze na świecie, by dwie główne role śpiewało dwóch Polaków - powiedział Mariusz Kwiecień.
Przedstawienie zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi jeden z najwybitniejszych rosyjskich dyrygentów Valery Gergiev.
„Sceny liryczne”, jak określał sam Czajkowski swe dzieło, osnute na poemacie Puszkina: młoda, zakochana Tatiana pisze do lekkoducha i dandysa Eugeniusza list, naiwnie wyznając mu miłość, którą ten odrzuci, by po latach, ujrzawszy dawną, skromną dziewczynę jako wielką damę w pełni rozkwitu - pojąć swój błąd życiowy nie do naprawienia. A w tle - panorama życia ziemiaństwa i arystokracji w Rosji, od spokojnego dworku na prowincji po huczny petersburski bal w III akcie.
Inscenizatorka Deborah Warner i reżyser Fiona Shaw wyczarowują Rosję malowniczą i nasyconą puszkinowską poezją; nie zabraknie na scenie efektownej zamieci śnieżnej.
Po spektaklu premierowym „Eugeniusza Oniegina” w dniu 23 września br. roku otwierającym sezon w Metropolitan Opera w Nowym Jorku napisano o śpiewających w przedstawieniu Polakach:
„wyśmienity polski tenor Piotr Beczała o jasnym i dźwięcznym głosie [...] jest idealnym Leńskim”.
„... głos, ciemny i męski, jeśli nie miał tego wieczoru takiej charyzmy jak u Netrebko czy Beczały, to nadal sposób śpiewania Kwietnia jest zwiewny i ekscytujący”
- najważniejszy amerykański krytyk operowy Anthony Tommasini w „New York Timesie”:
„Beczała był poetycki i wzruszający, gdy zakładał okulary przed pojedynkiem” („Bloomberg”).
„Obok Netrebko Beczała śpiewał najlepiej tego wieczoru” („Likely Impossibilities”).
„Wykonanie Beczały było jednocześnie miękkie i potężne - a do tego ani trochę nudne” („New York Daily News”).
„Dysponujący pięknym tenorem Beczała może się pochwalić szczytowym występem” („Washington Post”).
Bilety na transmisję dostępne są do nabycia w kasie filharmonii w cenach:
- I strefa - 50 zł
- II strefa - 35 zł.
Z D J Ę C I A