W piątek (27.09) o godz. 19.00 Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza do swojej sali koncertowej na inaugurację cyklu „Mistrzowskich recitali fortepianowych”. W recitalu objętym programem 2013 - ROK LUTOSŁAWSKIEGO „Podróże z muzyką. Witold Lutosławski” wystąpi LUTOSŁAWSKI PIANO DUO w składzie Emilia Sitarz (fortepian) i Bartłomiej Wąsik (fortepian).
W programie piątkowego recitalu znajdują się:
» Maurycy Ravel - Ma Mère l’Oye (Moja Matka Gęś)
» Benjamin Britten - Mazurka elegiaca
» Wojciech Ziemowit Zych - Rozedrganie
» Witold Lutosławski - Wariacje na temat Paganiniego
» Sergiusz Prokofiew - Suita z baletu Romeo i Julia (opr. na dwa fortepiany Bartłomiej Wąsik)
LUTOSŁAWSKI PIANO DUO w składzie: Emilia Sitarz - fortepian, Bartłomiej Wąsik - fortepian to absolwenci Akademii Muzycznej w Warszawie oraz podyplomowych studiów mistrzowskich w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku w klasie duetu fortepianowego braci Stenzl. Grają razem od 1999 roku. Ich repertuar rozciąga się od baroku po muzykę współczesną, w tym również własne transkrypcje utworów symfonicznych. Krytycy zgodnie chwalą ich perfekcyjne zgranie, wspólne barwy, oddech, artykulację. Debiutancka płyta duetu (Lutosławski, Poulenc, Strawiński, Mauricio Kagel) zdobyła Fryderyka 2008 jako „najlepsze nagranie muzyki kameralnej”.
Lutosławski Piano Duo współpracuje również z duetem perkusyjnym Hob-beats, z którym - jako kwartet Kwadrofonik - wykonują muzykę XX wieku, m.in. Bartóka, Crumba, a także własne aranżacje muzyki do baletów Igora Strawińskiego i Karola Szymanowskiego.
Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 - Promesa” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
******
Założony w 1999 roku Duet Fortepianowy im. Witolda Lutosławskiego zyskał reputację jednego z czołowych duetów fortepianowych młodej generacji na świecie. To wyjątkowy na polskiej scenie muzycznej zespół specjalizujący się wyłącznie w jednej dziedzinie - grze na dwa fortepiany i na cztery ręce. Napisano o nich m. in.: „pianiści prezentują cały blask techniki oraz wysoki artyzm w wykonywaniu muzyki”, „dzięki świetnemu warsztatowi i niespożytej energii, potrafią zrobić z muzyką bardzo wiele”.
Swą wspólną muzyczną podróż, pianiści Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, rozpoczęli pod opieką wybitnego izraelskiego duetu fortepianowego - Brachy Eden i Alexandra Tamira w 1999 roku, a inspiracja właśnie tym zespołem trwa po dziś dzień. Podczas studiów w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina duet intensywnie pracował pod okiem kameralistki Krystyny Borucińskiej, czego efektem było zdobycie Grand Prix podczas 6. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Konzerteum w Grecji w 2000 roku. Kolejnym, ważnym etapem w rozwoju zespołu było rozpoczęcie studiów podyplomowych w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku (Niemcy) w klasie mistrzowskiej Hansa-Petera i Volkera Stenzl (lata 2002-2006).
Duet uczestniczył również w wielu kursach mistrzowskich i seminariach konsultując swoją wizję artystyczną z tak wybitnymi muzykami jak: Yaara Tal, Andreas Groethuysen, Aglika Genova, Luben Dimitrov, Olga Rusina.
Lutosławski Piano Duo jest laureatem konkursów w Grecji - Grand Prix (2000), Polsce - III nagroda na 2. Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych (2002), Laureaci Estrady Młodych (jedyny duet w czterdziestoletniej historii Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku) i Nagroda im. Jerzego Waldorffa (2005), I nagroda i Nagroda im. Marka Stachowskiego na 10. Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki w Krakowie (2006), na Litwie - Grand Prix i Nagroda im. Franza Schuberta (2004), w Czechach - III nagroda na 13. Międzynarodowym Konkursie im. Franza Schuberta (2003) i we Włoszech - Nagroda Specjalna im. Gioacinto Scelsi (2005), II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. Valentino Bucchiego w Rzymie (2009). Pianiści kilkakrotnie byli stypendystami Ministra Kultury oraz Fundacji Kultury oraz laureatami programu stypendialnego Młoda Polska.
Lutosławski Piano Duo zyskuje przychylne głosy krytyków i publiczności czego potwierdzeniem są liczne zaproszenia na festiwale, m.in. Warszawska Jesień, Muzyka na Szczytach, Festiwal Polskiego Radia, Festiwal Nowa Tradycja, Kwartesencja, Musica Polonica Nova, Festiwal Wiosny, Re: wizje, Contem.ucha, Kolory Polski, Chanterelle, Kody, festiwale pianistyczne w Antoninie i Słupsku, Spring Festival (Izrael), Two Moors Festival (Anglia), Melez Festival, EBU Festival (Niemcy), Nova Polska (Francja), Londrina Festival (Brazylia), Scelsi Festival (Włochy). Występowali w wielu krajach europejskich, obu Amerykach, Bliskim Wschodzie i Azji (Chiny, Japonia).
W roku 2006 pianiści rozpoczęli współpracę z wybitnym duetem perkusyjnym młodego pokolenia - Hob-beats Duo (Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala). Jako kwartet o nazwie KWADROFONIK wykonują muzykę ubiegłego wieku i czasów najnowszych oraz własne opracowania polskich pieśni i tańców ludowych oraz utworów Fryderyka Chopina, które mieli okazję prezentować we wrześniu 2010 roku w nowojorskiej Carnegie Hall i Chicago Symphony Hall. W maju 2011 podczas debiutu w Filharmonii Berlińskiej wykonali m. in. własną transkrypcję „Święta Wiosny” Igora Strawińskiego na dwa fortepiany i perkusję.
Obecnie duet ma w swym dorobku 3 płyty. W 2007 roku, nakładem Polskiego Radia, ukazała się debiutancka płyta duetu (zawierająca utwory Lutosławskiego, Poulenca, Strawińskiego i Kagela) uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2008 za najlepsze nagranie muzyki kameralnej. W 2008 roku ukazała się płyta zawierająca premierowe nagranie Koncertu na dwa fortepiany i orkiestrę Macieja Małeckiego z towarzyszeniem Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Jacka Rogali. W tym samym roku powstała płyta Folklove zespołu Kwadrofonik, uhonorowana w 2009 roku Folkowym Fonogramem Roku. W roku 2013 na rynku ukaże się płyta zespołu Kwadrofonik zawierająca własne aranżacje baletów Igora Strawińskiego i Karola Szymanowskiego.
Możliwość stałego rozwoju artystycznego w jednym zespole zaowocowała niezwykłym zgraniem pianistów, odnalezieniem wspólnych barw i artykulacji, a także bogatym, stale rozszerzanym repertuarem obejmującym w chwili obecnej około 100 utworów - od epoki baroku do czasów najnowszych, a wśród nich wiele prawykonań i autorskich transkrypcji utworów symfonicznych.
Z D J Ę C I A