Dziś (2.08) w kościele ewangelickim na Starym Mieście w Olsztynie, odbędzie się koncert organowy w wykonaniu młodej artystki Alexandry Bartfeld. Jest ona gościem specjalnym Fundacji Środowisk Twórczych w Olsztynie.
Alexandra Bartfeld urodziła się w Kaliningradzie. Kształcenie muzyczne w klasie fortepianu i organów odbyła w Rosji i w Niemczech. W Olsztynie zagra na organach Maksa Terleckiego.
Konstruktor organów Maks Terlecki razem ze swoim bratem kierował firmą „August i Maks Terleccy” w Elblągu. W 1871 roku przeprowadził się do Koenigsberga i otworzył tam swój warsztat budowy organów (po 1902 roku prowadził go Bruno Giebiel). Maks Terlecki prowadził aktywną działalność jako stroiciel i restaurator instrumentów. Był zwolennikiem współczesnej mu romantycznej tradycji budowy organów, z jej miękkim i okrągłym dźwiękiem.
Organy w kościele ewangelickim w Olsztynie liczą sobie około 130 lat, posiadają 16 registrów, fasada organów została zbudowana w stylu neogotyckim. Mówi się, że organy tej wielkości są bardzo powszechne w Europie i że to właśnie one, a nie wielkie kościelne organy, były podstawowym instrumentem używanym do wykonywania muzyki. Organy Maksa Terleckiego zachowały się praktycznie bez zmian, co należy podkreślić, jako wielką rzadkość.
Koncert w wykonaniu Alexandry Bartfeld inauguruje współpracę Fundacji Środowisk Twórczych w Olsztynie z bliźniaczymi środowiskami w Kaliningradzie. W drugiej części planowanej uroczystości nastąpi otwarcie Klubu Kultury, Turystyki i Biznesu „Kaliningrad bliżej” przy ul. Nowowiejskiego 5 w Olsztynie, któremu towarzyszyć będzie także otwarcie wystawy fotograficznej oraz koncert wirtuozów gry na akordeonie - rosyjskiego duetu „Mirosław i Władysława” - dali się już poznać w Europie i USA.
Program koncertu Alexandry Bartfeld:
- Bernardo Storace - „Ballo Della Batalia”
- Girolamo Frescobaldi (1583-1643) „Toccata Nona”
- Jan Sebastian Bach (1685-1750) - Max Reger „Preludium b-moll
- Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) „Preludium i fuga c-moll op.37”
- Marco Enrico Bocci (1861-1925) Scherzo op.49 nr1
Specjalnie na ten koncert został przygotowany utwór Hermana Gejlera „Postludium”. Postludium- antonim preludium, tzn. utwór pierwotnie wykonywany na zakończenie nabożeństwa.
Wstęp wolny, zapraszamy
Z D J Ę C I A