Po ubiegłorocznej, bardzo dobrze przyjętej przez olsztyńską publiczność Tosce, na estradzie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wystawiona zostanie kolejna z wielkich oper. Tym razem zapraszamy na Traviatę Giuseppe Verdiego. Przedstawienia Traviaty zostaną zaprezentowane w piątek (28.06) o godz. 19.00, w sobotę (29.06) o godz.19.00 i w niedzielę (30.06) o godz. 18.00 - sali koncertowej olsztyńskiej filharmonii.
W tym roku przypada 200-lecie urodzin kompozytora. Przedstawienie przygotowane zostało we współpracy z Obwodowym Teatrem Muzycznym w Kaliningradzie. Solistom - śpiewakom z Rosji towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i chór przy filharmonii. Inscenizacja i reżyseria - Dimitrij Bertman. Całość przedstawienia operowego pod kierownictwem muzycznym i batutą dyrektora Piotra Sułkowskiego.
Traviata, (czyli „Zbłąkana”), dziś jedna z najpopularniejszych oper w całym repertuarze, powstała w roku 1853 do libretta, które sporządził Francesco Maria Piave według melodramatu Dama Kameliowa Aleksandra Dumasa syna. Z początku wybór tematu budził kontrowersje części publiczności. Owa historia Violetty Valéry, szlachetnej kurtyzany, zdolnej kochać i poświęcić się bezinteresownie, wydawała się „zbyt współczesna” jak na temat operowy tamtych czasów, wywoływała zgorszenie.
Prędko jednak porzucono tego rodzaju obiekcje wobec faktu, iż dzieło, nieustannie pulsujące tanecznym rytmem walca, porywało publiczność obfitością melodii - gotowych przebojów, takich jak toast z I aktu „Libiamo, libiamo”, („Więc pijmy, więc pijmy za zdrowie miłości”), melodyjne wstawki baletowe czy tragiczne pożegnanie Violetty z życiem: „Addio del passato” („Żegnajcie, przeszłości marzenia radosne”).
Streszczenie akcji opery:Akt IParyż. Salon kurtyzany Violetty Valéry. Gospodyni, powracająca do sił po kolejnym ataku gruźlicy, przyjmuje wesołe towarzystwo dawnych i nowych przyjaciół. Wino leje się strumieniami, rozbrzmiewają toasty. Wśród nowych gości jest tu młody poeta Alfredo Germont, od niedawna dopiero w Paryżu, bardzo zakochany w Violetcie, wyznaje jej miłość. Ona jednak - znając życie od mniej poetycznej strony - prosi, by o niej zapomniał, próbuje go zniechęcić. Chociaż... naiwność i szczerość młodego człowieka wywiera na niej wrażenie. I po wahaniach decyduje się spróbować życia z Alfredem.
Akt IIOdsłona 1. Dom na wsi pod Paryżem. Tu kochankowie zamieszkali. Alfred, nieprzytomny ze szczęścia, nie dostrzega codziennych problemów, takich jak pogarszające się zdrowie Violetty, czy faktu, że na koszty ich wspólnego życia Violetta w tajemnicy przed nim wyprzedaje swój majątek. Dopiero, gdy służąca Annina uświadomi mu trudność sytuacji, wyjeżdża do Paryża, poszukać pieniędzy. Tymczasem, pod nieobecność Alfreda, Violettę odwiedza ojciec chłopaka i błaga kurtyzanę, by w imię przyszłości i kariery jego syna zerwała ten związek, rzucający cień na dobre imię całej rodziny Germontów. Violetta początkowo się broni, jednak w końcu ulega argumentowi, że takim postępkiem dałaby dowód prawdziwego uczucia, wolnego od egoizmu. W liście pożegnalnym zawiadamia Alfreda, że postanowiła wrócić do swojego dawnego trybu życia w Paryżu. Alfred, przeczytawszy list, jest wstrząśnięty. Lecz czuje się też dotknięty w miłości własnej. Jedzie w ślad za Violettą, z gniewną myślą o zemście za rzekomą zdradę.
Odsłona 2. Paryż. W salonie Flory, przyjaciółki Violetty. Śpiewają tu i tańczą aktorzy zamówieni przez Florę dla rozrywki gości. W trakcie gry w karty dochodzi do gwałtownego spięcia: Alfred, przekonany, że Violetta porzuciła go z powodu pieniędzy, rzuca jej w twarz plik banknotów wraz ze słowami pogardy. Wywołuje tym oburzenie własnego ojca, który był obecny przy tej scenie i w ostrych słowach przywołuje syna do opamiętania.
Akt IIISypialnia Violetty. Minęło pół roku. Gruźlica wzmogła się, jest w ostatnim stadium, Violetcie zostało niewiele życia i zdaje ona sobie z tego sprawę, mimo uspokajających słów lekarza. Czyta list od Germonta, z którego się dowiaduje, że ojciec Alfreda, wzruszony w końcu jej poświęceniem, wyznał synowi prawdę o powodach jej odejścia od niego - i oto teraz Alfedo śpieszy, by się z nią znów zobaczyć. - Za późno - wzdycha Violetta i żegna się z życiem w słynnej arii „Addio del passato”. Przybywa Alfred, już tylko po to, by towarzyszyć jej w ostatnich chwilach złudzeń, że wszystko odmieni się na lepsze. Lecz śmierci nie da się oszukać. Violetta umiera w ramionach kochanka.
******
Giuseppe Verdi - Traviata- Kierownictwo muzyczne - Piotr Sułkowski
- Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
- Chór przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej (przygotowanie: Benedykt Błoński)
Inscenizacja i reżyseria - Dimitrij Bertman (Narodowy Artysta Rosji)
Scenografia - Igor Nieżnyj (Zasłużony Artysta Rosji, laureat Nagrody Miasta Moskwy)
Kostiumy - Tatiana Tułubjewa (Zasłużona Artystka Rosji, laureatka Nagrody Miasta Moskwy)
(przedstawienie w języku włoskim)
Soliści:VIOLETTA VALÉRY (sopran)
- Elena Artamonowa
- Nadieżda Danczewa
FLORA, jej przyjaciółka (mezzosopran)
- Swietłana Kruczinina
ALFREDO GERMONT (tenor)
- Dmitrij Chromow
GIORGIO GERMONT, ojciec Alfreda (baryton)
- Aleksandr Dudnickij
DOKTOR GRENVIL, lekarz (bas)
- Siergiej Sieldiakow
ANNINA, pokojówka Violetty (sopran)
- Galina Kuzniecowa
BARON DOUPHOL (baryton)
- Stanisław Sapaczew
MARKIZ D’OBIGNY (bas)
- Siergiej Szewlekow
GASTON DE LETORIERES (tenor)
- Michaił Masłow
KOMISARZ (bas)
- Oleg Sinicin
JOSEPH, służący Violetty (tenor)
- Fedor Pambukidi/p>TANCERKA
- Oksana Cholewa
Bilety do nabycia w kasie Filharmonii
poniedziałek-piątek 10.00-19.00 oraz na dwie godziny przed spektaklem.
Telefoniczna rezerwacja biletów : 89 527 51 75 wew.135
Bilet normalny w cenie - 100 zł
bilet ulgowy w cenie - 75 zł
Bilety grupowe tylko na spektakl w niedzielę (30.06.) w cenie 45 zł (zakup min. 10 biletów).
Z D J Ę C I A