Plakat koncertu
Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza na pierwszy jesienny koncert w 67. sezonie artystycznym 2012/2013. 28 września 2012 r. (piątek), o godz. 19.00, wysłuchamy koncertu symfonicznego „Różne barwy XIX wieku”. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej poprowadzi Zygmunt Rychert - dyrygent o olbrzymim dorobku artystycznym. Solistą piątkowego koncertu będzie skrzypek I koncertmistrz Filharmonii Natan Dondalski.
Wystąpią:
» Zygmunt Rychert - dyrygent
» Natan Dondalski - skrzypce
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
W programie:
» Claude Debussy - Preludium do „Popołudnia fauna”
» Gabriel Fauré - Koncert skrzypcowy d-moll op. 14
» Piotr Czajkowski - Manfred, symfonia h-moll w czterech scenach op. 58 (Lento lugubre - moderato con moto, Vivace con spirito, Pastorale. Andante con moto, Allegro con fuoco).
„Program piątkowego wieczoru rozpięty jest między mrocznym, wręcz demonicznym romantyzmem europejskiej Północy - a słonecznym klimatem Południa i tradycjami Europy klasycznej. Na jednym biegunie Manfred, sportretowany w roku 1885 przez Czajkowskiego w muzyce bohater poematu Byrona - jedna z najbardziej posępnych postaci całej romantycznej epoki... A na przeciwnym biegunie - leniwy Faun z wiersza Stefana Mallarme’go, w upalne popołudnie, wyleguje się pod błękitnym niebem Grecji i oddaje się sjeście. To słynny utwór Debussy’ego, skomponowany zaledwie 9 lat później niż symfonia Manfred, w roku 1894 - jeden z pierwszych przykładów stylu zwanego impresjonizmem, otwierający już perspektywy na muzykę XX stulecia” (z programu koncertu).
Zygmunt Rychert, dyrygent, urodził się 2 maja 1947 roku w Gdańsku. Już od 4 roku życia uczył się gry skrzypcowej pod kierunkiem ojca. Studiował w PWSM w Poznaniu dyrygenturę w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego (dyplom z wyróżnieniem w roku 1971) oraz kompozycję w klasie prof. Floriana Dąbrowskiego. Jako najmłodszy uczestnik został laureatem I Konkursu Dyrygenckiego w Katowicach w 1971 roku.
Po studiach, w latach 1971-72, pełnił funkcję dyrygenta-asystenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie jako stypendysta MKiS, a później (do 1974) już jako etatowy pracownik Filharmonii Narodowej. W 1973 roku, jako asystent Witolda Rowickiego, wyjechał wraz z orkiestrą Filharmonii Narodowej na dwumiesięczne tournée do Japonii, gdzie dyrygował koncertem w Tokio (z Tokyo Chamber Orchestra). W następnym roku, podczas dwumiesięcznego tournée orkiestry Filharmonii Narodowej po USA, prowadził 17 koncertów w Nowym Jorku oraz innych ośrodkach.
W 1974 roku w Gdańsku założył nową orkiestrę symfoniczną, którą wkrótce przemianowano na Filharmonię Bałtycką. Jako jej założyciel i pierwszy szef prowadził ją przez 17 sezonów, będąc dyrektorem artystycznym tej instytucji. Oprócz Filharmonii Bałtyckiej w następnych latach prowadził jako szef artystyczny także Operę w Bydgoszczy, Operę Bałtycką w Gdańsku oraz Filharmonię w Szczecinie. Przez ok. 3 lata współpracował jako kierownik artystyczny z Wiener Musik Theater, prowadząc kilkaset przedstawień operowych i operetkowych w RFN, Danii, Austrii i Szwajcarii.
Przez 40 lat intensywnej pracy dyrygenckiej wielokrotnie współpracował ze wszystkimi filharmoniami i orkiestrami radiowymi w Polsce, a także w większości krajów Europy (m.in. koncerty w Wiedniu, Leningradzie, Pradze, Kopenhadze, Reykjaviku, La Valetcie, Wenecji, Tallinie, Lwowie, Odessie, Charkowie, Genewie, Zurychu, Berlinie, Hamburgu, Monachium, Stuttgarcie) oraz w USA i w Japonii.
Współpracował ze wszystkimi najwybitniejszymi solistami polskimi, a również często zagranicznymi (wśród których byli m.in. Igor Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Paul Badura-Skoda, Milosz Magin, Tatiana Nikołajewa, Tatiana Shebanova, Timofiej Dokszycer, P. Damm, Igor Żukow, Vadim Brodski, Zamfir, Bernard Ringeissen i wielu innych), dyrygując ogółem ok.1500 koncertami, przedstawieniami operowymi i operetkowymi. Nagrał kilkanaście CD, posiada liczne radiowe nagrania archiwalne, brał udział w wielu transmisjach RTV zarówno w Polsce jak i w zagranicznych, uczestnicząc także w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych.
Posiada kilka odznaczeń i medali, m.in. Złoty Krzyż Zasługi (przyznany dwukrotnie).
Zrekonstruował i całkowicie zinstrumentował na orkiestrę oraz po raz pierwszy wykonał utwory zachowane przez kompozytorów w szkicach: Koncert skrzypcowy Ludomira Różyckiego (nagrał go archiwalnie w Katowicach z E. Nowicką, NOSPR i TV), Koncert skrzypcowy Ignacego Paderewskiego, „Hexameron” Liszta-Chopina-Czernego-Thalberga-Pixisa-Herza oraz Dwa polonezy Tadeusza Kościuszki.
Wykłada w Akademiach Muzycznych w Bydgoszczy i w Gdańsku. Prowadzi w tych uczelniach klasy dyrygentury symfoniczno-operowej oraz studenckie orkiestry symfoniczne.
Natan Dondalski, skrzypek, urodził się w 1980 roku w Olsztynie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 7 lat pod kierunkiem ojca, Jana Dondalskiego, kontynuował ją w Państwowej Szkole Muzycznej im. Chopina w Olsztynie w klasie skrzypiec Antoniego Hoffmana, a następnie u Mirosława Ławrynowicza w Państwowym Liceum Muzycznym im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. W 2004 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Chopina w Warszawie pod kierunkiem Mirosława Ławrynowicza, jako jeden z ostatnich absolwentów tego pedagoga. Doskonalił swoje umiejętności u tak wybitnych skrzypków jak Grigorij Żyslin w Würzburgu i Rosa Fain w Düsseldorfie.
Uczestniczył w mistrzowskich kursach skrzypcowych u takich sław jak Wanda Wiłkomirska, Marina Jaszwili, Wolfgang Marschner, Pierre Amoyal. Był wielokrotnym stypendystą Fundacji Kultury Polskiej oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów skrzypcowych, m.in. w Gdańsku (1994), w Pradze (1994), w Weimarze (im. Spohra, 1995), we Freiburgu (im. Spohra, 1997) i w Warszawie (1997).
Występował we Francji, w Niemczech, Rosji, Holandii, Czechach, Mołdawii, na Słowacji, w Bułgarii, Austrii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Szwajcarii, w Anglii oraz w Japonii. Stale współpracuje z większością polskich filharmonii. Koncertował również z takimi orkiestrami symfonicznymi jak Polska Orkiestra Radiowa w Warszawie, Orkiestra Symfoniczna Vratislavia, Słowacka Sinfonietta, Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, Orchestra Nationala a Republicii Moldova, Państwowa Orkiestra Symfoniczna w Weimarze, Orkiestra Filharmonii we Freiburgu, SWR Rundfunkorchesters Kaiserslautern, Klassische Philharmonie Bonn. Grał pod batutą takich dyrygentów jak Andrzej Straszyński, Tomasz Bugaj, Simca Heled, Makoto Suehiro, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Swoboda, Wolfgang Marschner, Peter Falk, Heribert Beissel, Ovidiu Balan, Marek Pijarowski, Jerzy Salwarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Leoš Svárovský i Antoni Wit.
Brał udział w wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in. w Tarnowie, Bydgoszczy, Katowicach, Krakowie, im. Hubermana w Częstochowie, w Helsinkach, w Kuhmo, Sztokholmie, Upsali, w Kalmarze, Paryżu, Kiszyniowie, Pradze, Berlinie, Sapporo i w Tokio.
Występował w wielu prestiżowych salach koncertowych takich jak: Cristal Saal w Obihiro, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Studio koncertowe im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonia Narodowa w Sofii, White Hall w Helsinkach, Meistersinger Halle w Norymberdze, Kolner Philharmonik, Musikhalle w Hamburgu, Liederhalle w Stuttgarcie, Konserthuset w Oslo, Beethovenhalle w Bonn oraz Schauspielhaus w Berlinie.
Jest zdobywcą nagrody Złotej Dziesiątki „Gazety Olsztyńskiej”, Atutu Warmii i Mazur oraz Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla radia i TV polskiej, czeskiej, mołdawskiej, niemieckiej, francuskiej i fińskiej.
Działalność koncertową łączy z pracą na stanowisku I koncertmistrza Filharmonii Koszalińskiej oraz Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Zdaniem krytyki i prasy Natan Dondalski zalicza się do czołówki najlepszych polskich skrzypków młodego pokolenia.