Niezwykle barwna, ale też pełna symboliki i znaczeń jest najnowsza wystawa autorstwa Edyty Jurkowskiej, która została otwarta w Galerii „Sztuka na Piętrze” wczorajszego wieczoru (27.07). Artystka obawiała się, że nikt nie zechce uczestniczyć w wernisażu z powodu uporczywego upału, jaki nawiedza obecnie miasto, jednak olsztynianie nie zawiedli i stawili się tłumnie.
Edyta Jurkowska jest olsztynianką i absolwentką wydziałów - Nauk Społecznych i Sztuki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Choć dyplom obroniła niedawno, bo cztery lata temu, to jednak dorobek artystyczny ma dość spory. Artystka zajmuje się rysunkiem, malarstwem, fotografią oraz małymi formami rzeźbiarskimi. Uczestniczy też w wielu wystawach i działaniach artystycznych.
Jest projektantem i współtwórcą pomnika „narodowo-papieskiego” w Biskupcu Reszelskim oraz współreprezentantem miasta Olsztyna na międzynarodowym sympozjum rzeźbiarskim miast partnerskich w Halfmannshof Gelsenkirchen w Niemczech. Była dwukrotnie stypendystką prezydenta Olsztyna i raz marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. W 2010 roku otrzymała nagrodę „Talent Roku”. Jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego „FRONT SZTUKI” w Warszawie.
Najnowsza wystawa to pierwsza odsłona cyklu pod nazwą „Malarstwa z literaturą... spotkania„” poświęconego książce G.G. Marqueza „Miłość w czasach zarazy”. kąd taka tematyka?
-
Od kilku lat „woziłam się” z tym tematem - mówi Edyta Jurkowska. -
Zawsze fascynowała mnie proza Marqueza i postanowiłam namalować obrazy nawiązujące do niej. Każdy obraz coś symbolizuje i ma ukryty klucz, każdy dotyczy innego fragmentu prozy. Na przykład jeden przedstawia mydło i dotyczy opowiadania o starym małżeństwie. Ta kostka mydła, źle ułożona w mydelniczce, staje się powodem rozpadu ich związku.Wśród obrazów można też dostrzec np. przedstawiający bakłażan, plaster ananasa czy też latarnię, a także mówiący Jonaszu i Oku Opatrzności.
Z D J Ę C I A