Orkiestra i chór z Olsztyna, soliści - to znani śpiewacy polscy oraz z Hiszpanii i USA, reżyserzy - również z Hiszpanii. Zaplanowane trzy spektakle poprowadzi szef filharmonii - Piotr Sułkowski. Dyrektor Sułkowski jest również kierownikiem muzycznym olsztyńskiej Toski.
Tosca zostanie zaprezentowana na scenie filharmonii w Olsztynie w dniach:
» 29 czerwca (piątek) 2012 r. godz. 20.00 (Zakończenie 66. sezonu artystycznego 2011/2012)
» 30 czerwca (sobota) 2012 r. godz. 20.00
» 1 lipca (niedziela) 2012 r. godz. 17.00
Tosca to jedna z oper najczęściej współcześnie wystawianych, uwielbianych przez masową publiczność. Krwawy melodramat ze styku elit artystycznych i polityków. Ona - piękna i sławna rzymska śpiewaczka, on - utalentowany malarz, wplątany w niebezpieczną politykę przez to, że chciał ratować przyjaciela, i ten trzeci - demoniczny szef policji, baron Scarpia, który trzyma w ręku ich losy. Na koniec nikt z wymienionych nie zostaje przy życiu.
Pierwotnie była to sztuka teatralna napisana specjalnie dla wielkiej aktorki Sary Bernhardt, którą w roli Toski oklaskiwano w wielu teatrach Europy. A mimo to najsłynniejsza ostatecznie stała się operowa wersja Pucciniego, zaś kilka arii - przebojami w repertuarach śpiewaków. Na przykład aria Vissi d’arte - Żyłam sztuką. z II aktu, kiedy to tytułowa bohaterka błaga barona Scarpię o łaskę dla kochanka skazanego na śmierć, czy też E lucevan le stelle z aktu ostatniego, w której tenże, w rzymskim więzieniu w Zamku Świętego Anioła żegna się ze światem oczekując na egzekucję za sprzyjanie politycznym przeciwnikom tyrana.
Autor pierwowzoru, popularny w owe lata dramaturg Victorien Sardou, w trosce o sensacyjny efekt splótł fabułę z mnóstwa nieprawdopodobieństw. Adaptacja na potrzeby opery jeszcze ten efekt pogłębiła. A mimo to z upodobaniem inscenizowano później tę operę w „prawdziwej” scenerii wydarzeń, w Rzymie, z dbałością o „realizm” miejsca, czasu i wszystkich szczegółów. To przypadek podobny do urządzania muzeum fikcyjnej postaci literackiej, na przykład Sherlocka Holmesa: tak silnie zmyślenie artysty góruje nad trzeźwą rzeczywistością.
Giacomo Puccini (1858-1924) urodził się w Lucce, w rodzinie o długich tradycjach muzycznych. W rodzinnym mieście pobierał pierwsze nauki. Uchodził jednak za ucznia leniwego; podobno po całych dniach włóczył się z kolegami, a dorabiał sobie graniem po barach. I nie wiadomo, czym by się to zbijanie bąków skończyło, gdyby w marcu roku 1876, w odległej o 24 kilometry Pizie, Puccini nie obejrzał przedstawienia Aidy Verdiego, prezentowanej na włoskiej prowincji w 5 lat po kairskiej prapremierze. To było to, czemu sam gotów był poświęcić się w życiu!
- Poczułem, że otworzyło się dla mnie okno muzyki - wspominał później. W 1880 roku dostał się do konserwatorium w Mediolanie, gdzie jednym z profesorów był Amilcare Ponchielli, autor święcącej tryumfy opery Gioconda. Pod jego to kierunkiem Puccini zgłębiał problemy muzyki scenicznej. Wtedy też, w jego pierwszych próbach, dał się zauważyć rozpoznawalny, charakterystyczny idiom jego muzyki: połączenie włoskiego bel canto z wagnerowskim traktowaniem orkiestry. Lecz czekało go jeszcze długie dojrzewanie.
Gdy kończył pierwszą ze swoich słynnych dziś oper - Manon Lescaut - miał już 35 lat. Dopiero potem powstały kolejne, najsławniejsze operowe przeboje: Cyganeria (1896 rok, premierę poprowadził Arturo Toscanini), Madama Butterfly (1904), Tosca (1900), Dziewczyna z Zachodu (1910), i Turandot, nad którą pracę przerwała śmierć kompozytora w roku 1910.
******
Giacomo Puccini - „Tosca”- Piotr Sułkowski - kierownik muzyczny, dyrygent
- Reżyseria: Lander Iglesias, Maria Luz Diaz
- Soliści:
» Floria Tosca, sławna śpiewaczka - Łucja Zarzycka, sopran
» Mario Cavaradossi, malarz - Tomasz Kuk, tenor
» Baron Scarpia, szef policji - Christopher Robertson (USA), baryton
» Cesare Angelotti, były konsul Republiki Rzymskiej - Francisco Javier Borda (Hiszpania), bas
» Spoletta, agent policji – Vicenç Esteve Madrid (Hiszpania), tenor
» Zakrystian – Fernando Latorre (Hiszpania), bas/baryton
» Sciarrone, żandarm – Carlos García Ruiz (Hiszpania), bas
» Dozorca więzienny - Dominik Opaliński, bas
» Pastuszek - Magdalena Podralska, sopran
- Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
- Chór przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
- Chór dziecięcy
- Przygotowanie chóru - Benedykt Błoński