Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego zaprasza na kolejny koncert symfoniczny. W piątkowy (4.01) wieczór usłyszymy utwory Musorgskiego, Rachmaninowa i Sibeliusa. Początek koncertu w sali koncertowej filharmonii o godz. 19.00.
Przed olsztyńską publicznością wystąpią:
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej,
» Vladimir Kiradjiev - dyrygent (Austria/Bułgaria),
» Boris Spasski - fortepian (Szwajcaria/Rosja)
Słowo o muzyce wygłosi Janusz Ciepliński.
W programie koncertu:
» Modest Musorgski - Fantazja orkiestrowa „Noc na Łysej Górze”,
» Siergiej Rachmaninow - Rapsodia na temat Paganiniego a-moll op. 43,
» Jean Sibelius - II Symfonia D-dur op. 43.
Borys Spasski urodził się w Moskwie, natomiast od wielu lat mieszka w Szwajcarii. Należy do nowej generacji, pochodzącej z tzw. &moskiewskiej szkoły pianistycznej. Jego gra łączy niezwykłą wirtuozerię i piękno dźwięku z siłą i bogactwem, a także naturalną przemianą, pasją i powściągliwością. Dzięki muzykalności, która jest jego znakiem firmowym, ten młody muzyk zyskuje uznanie publiczności jak i krytyki.
Borys Spasski studiował w Rosyjskiej Akademii Muzycznej w Moskwie w klasie profesora Olega Boszniakowicza, przedstawiciela słynnej rosyjskiej szkoły pianistycznej, do której należeli Anton Rubinstein, Siergiej Rachmaninow, Konstatin Igumnow, Heinrich Neuhaus i Władimir Sofronicki. Celem tego rodzaju muzyki jest sprawienie, aby fortepian „śpiewał” i „mówił”, jakby był obdarzony ludzkim głosem.
Po ukończeniu Akademii Muzycznej Borys Spasski został zaangażowany jako stały solista Moskiewskiego Filharmonicznego Towarzystwa Koncertowego, co zaowocowało wieloma koncertami. Pianista ten występował z licznymi orkiestrami symfonicznymi (np. Państwową Orkiestrą Rosyjskiego Radia i Telewizji, Państwową Orkiestrą Symfoniczną „Nowa Rosja”, Białogrodzką Orkiestrą Symfoniczną, Uljanowską Orkiestrą Symfoniczną, Rosyjską Państwową Orkiestrą) i kwartetami (np. Kwartetem Czajkowskiego i Kwartetem Dominant z Rosji, Kwartetem Casarati z Włoch i Kwartetem Aura ze Szwajcarii).
„Spasski stworzył muzykę, z którą słuchacz nigdy nie chce się rozstawać” - napisała rosyjska gazeta „Kultura” po występie w 1999 r. Magazyn „Philharmonic” w czerwcu 2000 r. opisał pianistę jako „mistrza, który z łatwością właściwą elfom przechodzi z jednego stylu muzycznego do drugiego”. W maju 2004 r. szwajcarska gazeta „Zürichsee-Zeitung” nazwała go „doskonałym pianistą”. W kwietniu 2005 r. inna szwajcarska gazeta „Solothurner Zeitung” określiła jego koncert jako „wizytę pianisty grającego Chopina w sposób wirtuozerski”. W lipcu 2005 r. duńska gazeta „Nordjyske Stiftsidende” nazwała go „Wielkim Spasskim”.
W październiku 2000 r. została wydana pierwsza płyta Borysa Spasskiego. W grudniu renomowany magazyn „Das musikalische Leben” (Życie muzyczne) napisał: „Wśród licznych interpretacji „Pór roku” Czajkowskiego pojawił się poetycki, niesamowicie utalentowany interpretator.” W lipcu 2003 r. została wydana się jego druga płyta, zawierająca „Ballady” i „Scherza” Chopina. W „Neue Zürcher Zeitung” pojawiła się recenzja płyty, która zawierała komentarz na temat Spasskiego: „Pianista i muzyk wart zapamiętania.”
Borys Spasski występuje w Rosji, we Włoszech, w Holandii, Bośni i Hercegowinie, Niemczech, Danii, Białorusi, Hiszpanii, na Litwie, w Norwegii, Polsce i Szwajcarii.
Inspirował on publiczność na różnych festiwalach w kraju i w Europie (2001 - Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Radio „Orpheus” presents”, Rosja, 2003 - Schubertiade, Szwajcaria, 2004 - International Music Festival, Rosja, Summer Music Festival by the Lake of Zurich, Szwajcaria, 2005 - XXI Międzynarodowy Festiwal „Sarajevo Winter”, Bośnia i Hercegowina, Vendsyssel Festival, Dania, 2006 - International Music Festival, Rosja, Nyborg Slotskoncerter, Dania, 35.Langenargener Sommerkonzerte, Niemcy, 2007 - Christopher Summer Festival, Litwa, 2008 - „Les Sommets du Classique”, Szwajcaria, 2009 - Barcelona Festival, Hiszpania, 2010 - „Klavierissimo”, Szwajcaria, Winter Music International Festival in Sochi (dyrekcja artystyczna - Juri Bashmet), Rosja, 39.Langenargener Sommerkonzerte, Niemcy.
Repertuar tego muzyka jest niezwykle obszerny. Obejmuje on koncerty fortepianowe i utwory solowe z różnych epok w różnych stylach muzycznych - od Johanna Sebastiana Bacha do czasów współczesnych.
W listopadzie 2008 r. ukazała się trzecia płyta Borysa Spasskiego, zawierająca Nokturny, Fantazję-Impromptu, Barkarolę i Berceuse Chopina.
Ma na swym koncie liczne nagrania dla rozgłośni rosyjskich: Państwowego Radia Rosji, Radia Classic, Radia „Orpheus”, a także dla rozgłośni w Bośni i Hercegowinie, Danii, Białorusi i Litwie.
Vladimir Kiradjiev urodził się w Bułgarii, od 1989 r. mieszka w Wiedniu. Z wyróżnieniem ukończył studia w Akademii Muzycznej w Sofii w zakresie dyrygentury, kompozycji i prowadzenia chórów. Następnie doskonalił swoje umiejętności w Weimarze (1983) u Kurta Masura, w Sienie(1985) u Franco Ferrar, w Warnie (1987) u Karla Österreichera. W 1988 r. asystował Rafaelowi Frühbeckowi de Burgos przy wystawieniu opery „Borys Godunow”, a w 1996r. - Jirowi Coutowi przy „Eugeniuszu Onieginie” w Operze Niemieckiej w Berlinie.
W latach 1991-92 Kiradjiev był szefem artystycznym wiedeńskiej Residenzorchester, w 1994 r. - dyrygentem Na Lucerańskim Festiwalu Muzycznym, pełniąc funkcję „composer in residence”. W latach 1995 i 1996 współpracował z reżyserem Götzem Friedrichem i takimi śpiewakami jak Rene kolo, Mati Salminen w Operze Niemieckiej w Berlinie. Tam kierował również jednoaktową operą „Ożenek” Musorgskiego. Od 1996 r. do dnia dzisiejszego jest stałym gościem na festiwalu operowym w Siguldzie (Łotwa), gdzie współpracuje z takimi gwiazdami jak Anna Netrebko, Elina Garanca, Maja Kowalewska, Nadia Krasteva i Natalia Uszakowa. W ostatnich latach ściśle współpracuje z reżyserami Jurijem Alexandrowem i Peterem Sellersem.
Vladimir Kiradjiev dyryguje takimi orkiestrami jak Litewska Orkiestra Państwowa, Łotewska Filharmonia Narodowa, Filharmonicy Sofiscy, Węgierska Orkiestra Festiwalowa, filharmonie w Gdańsku, Lublinie, Wrocławiu, Łodzi, Białymstoku, Filharmonia Śląska w Katowicach, Symfonicy Berlińscy, Klangforum Wiedeń, Słowacka Orkiestra Kameralna Zilina, UNAL Symphony Orchestra Monter w Shenzhen (Chiny). Jego solistami na koncertach i podczas nagrań były takie znakomitości jak Rafał Blechacz, Ludmil Angelov, Sharon Kam, Guy Touvron, Andrey Korsakov i wielu innych. Pracował z następującymi zespołami operowymi: Opera Narodowa w Rydze, Opera Narodowa w Sofii, Opera Komiczna w Berlinie, Opera w Graz, Teatr Ludowy w Rostocku, Tatarska Opera Narodowa w Kazaniu.
Poza wspomnianymi festiwalami w Lucernie i Siguldzie, Kiradjiev gościł również na Festiwalu Warszawska Jesień, Wiedeńskich Tygodniach Festiwalowych, Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Pełni rolę dyrektora Muzycznego Festiwalu w Röttingen w Niemczech.
Począwszy od sezonu 2008/2009 jest szefem artystycznym Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Nagrywał płyty CD zarówno z muzyką współczesną, jak np. Bernhardem Langem, Dieterem Kaufmannem czy Erichem Urbannerem, jak również z walcami Straussa, czy muzyką operową Pucciniego.
Vladimir Kiradjiev jest nauczycielem akademickim w Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu. Od kilku lat prowadzi kursy dyrygentury w ramach Międzynarodowej Akademii Letniej Praga-Wiedeń-Budapeszt Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu.
Z D J Ę C I A