Dobiegły końca prace prowadzone przez Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie od kwietnia 2010 roku w ramach projektu „Konserwacja ołtarza głównego w kaplicy zamkowej w Lidzbarku Warmińskim”, realizowanego przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. W ramach przedsięwzięcia przewidziano m.in. odtworzenie historycznego stanu ołtarza, rekonstrukcję witraża i namalowanie kopii obrazu z przedstawieniem „Mistycznych zaślubin św. Katarzyny Aleksandryjskiej”.
Jak już wcześniej informowaliśmy, projekt jest kontynuacją prac rozpoczętych w 2008 roku. Wzięli w nim udział specjaliści z różnych dziedzin. Podobnie jak w wypadku obu ołtarzy bocznych, konserwację ołtarza głównego z 1757 roku przeprowadzili Agnieszka i Hubert Ramotowscy z Lidzbarka Warmińskiego, natomiast brakujące elementy stolarskie odtworzył Mieczysław Klucznik z Olsztyna.
W ołtarzu nie zachowały się jego dwa istotne elementy, znane z fotografii wschodniopruskich badaczy Adolfa Boettichera (1894) i Antona Ulbricha (1904–1909). Zostały one zrekonstruowane. Witraż z przedstawieniem św. Józefa z Dzieciątkiem Jezus - analogiczny do tego z około 1870 roku - powstał od nowa w toruńskiej pracowni witraży „Andrew’s Art” s.c., którą prowadzą dr hab. Andrzej Kałucki i mistrz witrażownictwa Andrzej Górski.
Drugim zasadniczym elementem ołtarza jest obraz ze sceną „Mistycznych zaślubin św. Katarzyny Aleksandryjskiej” - patronki lidzbarskiego zamku i kaplicy. Jego kopię namalowała mgr sztuki Regina Dmowska z Warszawy na podstawie oryginału. Obraz uważano za zaginiony we wczesnych latach powojennych. Uratowany przed zniszczeniem, znajduje się obecnie w kościele p.w. św. Jana Ewangelisty i Matki Boskiej Częstochowskiej w Bartoszycach. Zgodnie z zasadami kopia różni się od oryginału wymiarami. Na obrazie przedstawiono Marię z Dzieciątkiem i klęczącą przed nimi św. Katarzynę Aleksandryjską, pokazanych w symbolicznej chwili, kiedy święta przyjmuje pierścionek zaręczynowy od boskiego oblubieńca.
Podczas konserwacji ołtarza przeprowadzono badania z zakresu technologii i historii sztuki. W trakcie zdejmowania przemalowań okazało się na przykład, że jego pierwotna kolorystyka w kolorze kości słoniowej jest taka sama jak na ołtarzach bocznych, a nie w odcieniu pistacjowym, do którego byli przyzwyczajeni goście Muzeum Warmińskiego, oddziału Muzeum Warmii i Mazur. W wyniku przeprowadzonej analizy ustalono także formę tronu wystawienia - brakującego elementu tabernakulum - oraz odnaleziono dwa z czterech zdobiących go elementów.
Wszystkich zainteresowanych efektem końcowym prac Muzeum Warmii i Mazur zaprasza na konferencję prasową, która odbędzie się w lidzbarskim zamku, siedzibie Muzeum Warmińskiego, w piątek 14 stycznia 2011 roku. W trakcie spotkania przewidziane są wystąpienia osób, które pracowały przy projekcie oraz niespodzianka wydawnicza.
Z D J Ę C I A